6 Ocak 2017 Cuma

Darvas’ın Kutu Teorisi

Piyasanın hain sularında gezinmeye yardımcı olmak için gereken tüm araç ve teknolojilere sahip bile olsak, çoğumuz için karlı yatırım yapmak sinir bozucu bir şekilde zor. Piyasalara 24 saat erişim imkânı olması, günün her saati finansal haberlere erişebilmemiz, durmadan yeni göstergelerin geliştirilmesi, akıllı telefon uygulamaları vs. ile hisse senedi alım satımı yapabilmemiz bizim hala istediğimiz kadar karlı yatırımcı yapmıyor.


Tam zamanınızı borsa ya da başka bir yatırım aracına ayırabilecek kadar sürekli karlı yatırım yapabilmek belki tüm yatırım sevenlerin hayalidir (fenada olmaz hani belki bazılarımız için). Genelde olan ise "biraz kazanırız / biraz daha kaybederiz" ve ara sıra yaptığınız nefes kesici başarılar ile avunarak sinir bozucu kayıplarla yatırım yapmaya (örneğin hisse alıp-satmaya) devam ederiz.
Belki pazarın geçmiş fiyat davranışlarını incelemek, daha iyi al-sat kararları vermek için kullanabileceğiniz ortak temalar veya kalıplar bulmamıza yardımcı olabilir. Bu yüzden ben başkaları tarafından yazılmış kitapları okurum, deneyimlerinden faydalanıp kendi modelimi geliştirmeye çalıştırırım. İşin aslı Darvas’ı biraz da bu yüzden seviyorum. Wall Street (bunu İMKB diye okuyabilirsiniz) içerisinden olmayan; aracı kurumda/bankada çalışmayan veya onlardan akıl almayan birisi olduğu için seviyorum. Tabi kendi hayallerinin çok ötesinde yakaladığı başarı da beni etkiliyordur herhalde.

Nicolas Darvas
Nicolas Darvas, Nazilerin Avrupa'yı ele geçirmeye başlamış olduğu dönemde Macaristan'dan çıkmayı başarmış. 1950'lere gelindiğinde, o ve kız kardeşi ABD'deki en yüksek ücretli dans takımlarından birinin yarısını oluşturuyormuş.

Bir gün, birkaç kulüp sahibi, gelip gece kulübünde performans gösterecek olursa, ona hisse vermeyi teklif etmiş. Ona Toronto'daki kulüplerinden birinde bir performans için Kanada madencilik şirketinden 3.000 dolarlık hisse teklif etmişler.

Darvas aldığı ve unuttuğu hisseleri birkaç ay sonra kontrol ettiği zaman 8000 dolardan fazla kazandığını keşfetmiş. Bu ilk kâr tamamen şansa bağlı olmasına rağmen, Darvas’ın hisse senedi piyasasına hayatı boyu süren bir hayranlık duymasına yol açmış.

Ne yazık ki, bu ilk başarıyı takiben Darvas, başlangıçtaki bir yatırımcının yapabileceği her hatayı yaparak uzun bir süre para kaybetmiş. Darvas’ın yaptığı yanlışlar ya da edindiği deneyimler (belki okumak size de iyi gelir):

1-Tüyolara (dedikodulara) göre alım-satım yapmak: Darvas, tanıdığı herkese borsa ve hisse senetleri hakkında sorular sormaya başlıyor ve o kişilerin tavsiyelerine göre alım satım yapmaya başlıyor. Sonuç maalesef hüsran. 

2-Aracı kurumunun ve Borsayla ilgili gazetelerin/dergilerin/programların  tavsiyelerine göre karar vermek: Darvas, madem etrafımdakiler bilmiyor ben de “uzman”lara sorarım diyor. Brokerlar, gazeteler, dergiler vs. ne varsa hepsini dinliyor/okuyor ve onların tavsiyelerine göre karar veriyor. Sonuç maalesef hüsran.

3- Çok fazla alım-satım yapmak: Darvas, elindeki hisse birazcık değerlenince hemen satıyor ve yeni hisse alıyor. O kadar çok alım-satım sonucunda bir gün daha önce aldığı bir hisseyi unuttuğunu fark ediyor. 11 ay önce alıp unuttuğu hissenin yaklaşık %50’i değer kazandığını fark ediyor (aldığı en önemli derslerden biri bu. Çok fazla alım satım yapmak yerine, değeri artan hisselere sımsıkı tutunmak).

4- Sadece temel analize güvenmek: Darvas artık yükselen hisseleri hemen satmamayı öğrenmişti, fakat bilmediği bir yer hala vardı. Hangi hisse yükselecekti? Temel analiz öğrenmeye karar verdi. Temel analiz çalışırken Darvas bir yandan da hisselerin  sektörel olarak yükseldiğini keşfediyor. Temel analize göre inceleme yaparken, çelik sektörünün değerlendiğini fakat hala bir hissenin fiyat/kazanç oranının düşük kaldığını fark ediyor. Kısaca deyim yerindeyse malı mülkü satıp bu hisseyi alıyor. Sonuç maalesef hüsran.

Sonuç olarak, kayıplar zamanla büyüdü ve büyüdü.

Darvas için, yaşadığı ilk kayıplar bereketli bir ders alanı oldu ve kendi yöntemini geliştirmeye karar verdi.

Techno-Fundamentalist Yöntem
Darvas, kolay vazgeçen bir kişi değil. Muhtemel dans sebebiyle edindiği spor ve sanat terbiyesinden kaynaklanıyor. Kolay vazgeçen birisi olsa 36.000 doları 3 yıl içinde 2 milyon dolardan fazla hale getirecek yeni bir al-sat yöntemi geliştirmezdi herhalde
Borsa yokuş aşağı koşarken, (yani hisselerin büyük bir bölümü değer kaybederken), bir hissenin düzenli olarak yükseldiğini keşfediyor Darvas. O hisseden alıyor ve aldıktan sonra hisse yükselmeye devam ediyor. Hisseyi satıp parasını almamak için Darvas kendisiyle adeta kavga ediyor. En sonunda (5 hafta sonra) hisseyi satıyor ve önceki alım-satımdaki zararının yaklaşık yarısını telafi etmeyi başarıyor.

Daha sonra benzer şekilde, yani önemli şekilde artış gösteren hisseleri inceliyor ve kendi kutu (bant) teorisini geliştiriyor. Kutu içerisinde hareket eden hisselerin, kutu dışarısına çıktığı zaman hızlı bir şekilde yükseldiğini keşfediyor. Çoğu yerde aşağıda bahsedeceğim 3 gün kuralına göre Darvas’ın kutularını çizdiği söyleniyor (ben kitabı okuduğum zaman 3 gün diye bir kural görmedim, ben mi eksik okudum?!?!?. Bence 3 gün kuralına takılmayın, mantığı anlayın):

Üst Sınır: Hisse yükselmeye başladıktan sonra, herhangi bir günde gördüğü en yüksek seviyeyi izleyen 3 gün süresince geçemezse kutunun üst sınırı belirlenmiş oluyor.

Alt Sınır: Üst sınır belirlendikten sonra Darvas hissenin bir miktar gerilemesini bekliyor (bu normal, sizin de bildiğiniz gibi hisseler çok nadiren dimdik yukarı doğru gider). Hisse herhangi bir günde gördüğü en düşük seviyenin altına izleyen 3 gün boyunca inmezse kutunun alt sınırı belirlenmiş oluyor.

Darvas, hisse kutunun üstüne hacimle desteklenerek çıkınca alıyor . Eğer kutuya geri dönerse pozisyonunu kapatıyor. Hisse yukarıdaki kutunun içine girince bekliyor. Eğer o kutudan aşağı inerse pozisyonunu kapatıyor (stop-loss). Eğer o kutudan yukarı çıkarsa pozisyonunu büyütüyor. Çok mu basit! BİST için uygun değil mi? Aşağıda 10 tane örnek var. İşin aslı daha çok örnek var ama amacım mantığı anlatabilmek.

AKENR


ALGYO


ASELS


BJK


CRFSA


İPEKE


LOGO


SASA


THY


VESTL


Darvas’ın bu arada dansçı olduğunu unutmayın lütfen. Neden bunu söylüyorum. Yukarıda bahsettiğim hataları yapmamasında dansçı olmasının çok faydasını görüyor. Dünyayı dolaşırken al-sat emirlerini brokera telgraf aracılığıyla iletiyor ve Wall Street dedikodularını vs.yi duymadan yaşıyor (hatta turne dönüşleri sistemini uygulamakta zorlanıyor).

Benim uyguladığım yöntemin gelişiminde Darvas’ın çok büyük etkisi olmuştur. Umarım sizin de kendi yönteminizi geliştirmede faydası olur. Bu arada Darvas’ın zamanında günümüzde kullanılan indikatörler yoktu. Acaba olsa, Darvas sadece 2 milyon dolarcık mı (tabi o zamanın 2 milyonu bugünün parası ile kaç milyon dolar eder bilmiyorum) kazanırdı yoksa daha fazla mı?

Not: Görseller, “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.


Sayın KıvanÇ'nin yayınladığı formüle ulşamak için buraya tıklayabilirsiniz.

Paylaş:

40 yorum :

  1. ben yatırım ile ilgili okumuştum hala çok yararlanıyorum .. oğlumun da yaşam ile ilgili okumasını isterim .. yaşamın da yatırım gibi kutu formasyonları olduğu inancıyla ... tebrikler çok güzel özetlemişssiniz .. bakamadım ama yanılmıyorsam Egeen en son kutudan çıkmış
    olabilir :)) selamlar bst aymn

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkür ederim Bst Aymn çok naziksiniz. Bence de Darvas’ın yaklaşımından öğrenecek çok şey var ama balık tutmayı öğrenmek isteyene. Egeen çıktı, şimdi bir sorun olmazsa biraz dinlenme zamanı. Sonra tekrar yukarı. Bundan sonra CANSLIM ile ilgili yazacağım bir ara. Böylece, hangi hisse artabilir sorusuna verebilecek cevap daha kolay olabilir diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  3. bunun adına fibonacci seviyeleri deniyor

    YanıtlaSil
  4. Cihan Bey,
    Benim bilebildiğim kadarıyla Fibonacci’de oranlar (0.236, 0.382, 0.500, 0.618 ve 0,764) sabit. Darvas ise hissenin hareketine göre kutuyu belirliyor. Eğer kutuların alt-üst çizgilerini Fibonacci çizgileri olarak kabul edersek, bu durumda çizgilerin standart bir yeri olmuyor diye biliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilginçmiş teşekkürler biraz kurcalamak lazım https://drive.google.com/drive/folders/0B-yBkNcuCWTrU2R4c2RzOEN3SU0

      Sil
    2. link ölmüş yeniden atar misin

      Sil
  5. Cihan Bey, son mesajınızı yayınlayıp yayınlamamak konusunda kararsız kaldım. Benim icin yayınlamanın bir mahsuru yok. Eğer siz "ok" derseniz yayınlayacağım.

    YanıtlaSil
  6. neden anlamadım kutular ilgimi çekti fiboyla ilgili örnek gösterdim iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
  7. Bu çok açık anlatımınız için çok teşekkür ederim. Verdiğiniz örnekleri incelerken aklıma takılan bir konu oldu, cevaplayabilirseniz sevinirim. ALGYO'nun grafiğine baktığımda; 1. kutuda düşüşten 2 gün sonra hissede çıkış olduğunu, 3. gün de kutunun tamamen dışına çıkıldığını görüyorum. 3. günde olduğumuzu varsayarsak, kutunun dışına çıkıldığı için teoriye göre alımda bulunulması gerekiyor ancak grafiğe bakıldığında bunun bir hata olduğu, 2. bir kutunun oluştuğu görülüyor. Bu durumda; hisse kutudan çıktığı gün alım yapmamak, bunun yerine o günün kapanışını görüp hissenin, her ne kadar o gün ciddi bir yükseliş yaşıyor olsa da, kutudan çıktığından emin olmak için sonraki gün mü alımı gerçekleştirmek gerekiyor? Ne de olsa 2. kutu olasılığı ve yine alt sınırın oluşması için bir düşüş söz konusu,belki de ilk kutuya dönüş bile! Yoksa kutudan çıktığı an yeterli midir? Cevabınız için şimdiden teşekkür ederim. Beyhan

    YanıtlaSil
  8. Merhaba Beyhan Bey,
    Cok tesekkur ederim öncelikle okudugunuz ve guzel sozleriniz için. En temelde kutu göreceli bir kavram. Onu anlatmak için biraz ALGYO’da çift kutu çizdim. Sordugunuz kisim işin en zor yani. Yani her zaman çalışan malesef bir kural yok ya da ben bilmiyorum Hareketi geçtiği an ya da ertesi gün de olabiliyor alım kararım. Burada kararımı belirleyen hacim oluyor. Yani güçlü bir hacim ile kutudan çıkıyorsa alıma geçiyorum. Umarim biraz olsun aciklayabildim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, gayet açıklayıcı oldu. İyi günler dilerim.

      Sil
    2. Rica ederim. İyi günler ve bol kazanclar dilerim.

      Sil
    3. Teşekkürler, size de

      Sil
  9. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  10. En önemlisi kurallarının olması ve bunlara uyabilmek.
    Oldukça mâkul bir teknik, sade ve tutarlı.
    Teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
  11. BU İNDİKATÖR KRİPTO PARALARDA NE KADAR ETKİLİ ACABA VARMI DENEYEN

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bir ara Ripple'da kullandım ve memmun kaldım. Fakat yöntem temel ve tekniği birleştirdiği için kullanmak ne kadar makul olur bilemiyorum.

      Sil
  12. Emeğinize sağlık üstad

    YanıtlaSil
  13. Merhaba yazınız için teşekkür ederim Ogrenip uygulamaya çalıştım. Gorsel olarak size atmak istiyorum ancak burdan gonderemiyoruz sanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ibrahim Bey,
      Oncelikle gec cevap verdigim icin ozur dilerim ama dedigim gibi bu hafta biraz zor ekran basina gecebiliyorum. darvasswing@gmail.com a arzu ederseniz gonderebilirsiniz.

      Sil
  14. Merhaba , kutu teorisine uygun hisseleri bulmak icin yazilmis bir matriks explorer formulu varmidir?tskler

    YanıtlaSil
  15. Yazılarınız için teşekkür ederim. Bu işlerde yeniyim ve öğrenme sürecime katkılarınız oluyor. Sizin bu yöntem ile yüzde kaç veya kaç kat bir getiri sağladınızı merak ettim . Hiç yaklaşık bir hesap yaptınız mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Rica ederim. Uzun zamandır hisse alıp-satmıyorum. Sadece uzun vadeli biriktirdim hisseler var, onları da zaten satmıyorum. Bu yöntemi ve blogta anlatılan diğer yöntemleri varantta kullanıyorum. Hem alım hem de satım varantlarında. Bir oran vermek zor ama şöyle söyleyim. Her ay varanttan en az %80-90 kazanıyorumdur, blogtaki yöntemlere uyarak. Kazandığımı da hisseye ve fona yatıyorum. Yani ay başı 10 TL var. Ay sonu 19 TL oldu. 9 tl lik hisse ve fon alıyorum. Bir daha ki ay yine aynısını yapıyorum.

      Sil
    2. Bu arada eğer yeniyseniz nacizane tavsiyem varantlara bulaşmayın demek olur. Hisse tarafında ise hacim en önemli göstergedir bence. Teknik analiz sadece işin en son kısmıdır bana göre. Önce konjektürel, sonra temel analiz gelir. En sonda teknik analiz. Bunlar benim temel oyun mantığımdır. Başarılar ve bol kazanç dilerim.

      Sil
    3. Son bir not: Dibin dibini de tepenin tepesini de piyasa belirler. Burası destek burası direnç gibi cümleleler sadece varsayımdır. Bazen olur bazen olmaz.

      Sil
    4. Çok teşekkür ederim detaylı cevabınız için. Şu an için varanta birkaç yıl bulaşmayı düşünmüyorum, o taraf benim için korku odası ve fakat lakin şimdilik.Selamlar,hürmetler. Zafer.

      Sil
    5. Rica ederim ne demek, dilim döndüğünce paylaşmaya çalışıyorum. Bilmukabele. Bol kazanç dilerim.

      Sil
  16. Hacim konusunda merak ettiğim bir sey var Sn Darvas,
    Hacimsiz yükselişler spekülatif bir çıkış gibi çok sağlıklı değil
    Bunun kadar da
    Fiktif işlemlerle yaratılan hacimler var,
    Bunu yerlisi ve yabancısıda yapıyor malesef
    bundan kendimizi nasıl koruyacağız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Gerçekten çok zor bir soru.Genellikle endeks bir gösterge oluyor. Yani endeks iyiyse ve hissede (abidik gubidik hisselerden bahsetmiyorum) beklenti varsa alımlar fiktif olmayabiliyor. Bunun dışında yükselişin, en azından benim için, kafama yatması gerekiyor. Mesela petrol çıkarken hava yolları gibi hisselerde yükselişe şüpheyle bakarım. Fakat dürüst konuşayım, bu dediğiniz zamanla kazanalılan bir özellik. Fakat deneyim ne kadar kazanırsanız kazanın insan yine de hata yapıyor malesef.

      Sil
  17. Merhaba, Vermiş olduğunuz bu kıymetli bilgiler ve emeğiniz için çok teşekkür ediyorum. Yeni bir yatırımcı olarak verdiğiniz bilgilerin son derece kıymetli olduğunu belirtmek isterim.Bu gün kutu teorisini kullanarak OZGYO hissesinden alım gerçekleştirdim. Başarılı sonuç aldım ve bundan sonra da alacağıma inanıyorum. Konu ile ilgili darvasswing@gmail.com adresine OZGYO grafiğini de içeren bir mail yolladım. Değerli vaktinizden ayırıp geri bildirimde bulunursanız minnettar kalırım. İyi akşamlar.

    YanıtlaSil
  18. Allah razı olsun, emeğinize sağlık YouTube danda sizi takip ediyorum. Başarılarınızın devamını dilerim.

    YanıtlaSil
  19. Çok teşekkür ederim, bol kazanç dilerim

    YanıtlaSil
  20. Merhaba,
    Dün akşam tesadüfen bloğunuz ile karşılaşma şansım oldu. Büyük emek sonucu ortaya çıkardığınız yazılarınızı çok temiz bir dille, berrak bir zihin ve cömert bir yürekle yazmışsınız. Kendimi şanslı addediyorum. Teşekür ederim.
    Aklınıza, yüreğinize ve emeğinize sağlık.

    Hakan Erdoğan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Lutfen gec cevap yazdigim icin kusura kalmayin. Bir sure e-postalar ve bloga bakamadim.
      Cok tesekkur ederim

      Sil
  21. Merhaba,

    İdealdata da kullanım için sizde kodlar mevcut mu?

    YanıtlaSil
  22. Üstad Darvas Tekniği sadece al yönünde işlem yapmakta. Ben bunu forexte uygulama çalıştım Yani hem Al işlemi hem sat işleminde uyguladım. Güzel çalışıyor sadece ve sadece tek takıldığım yer kutuyu koyacağım yer ; hangi zaman dilimi ve sl nin zaman dilimine göre büyümesi gibi kısımda takılı kaldım. Eğer açıklama şansınız varsa bekliyorum üstad

    YanıtlaSil