14 Eylül 2019 Cumartesi

Dolar Ne Zaman Yukselir/Duser?


Uzun zamandır yazamıyordum. Yazmayı da özledim. Bugun dolar ya da diğer para birimleri ne zaman değerlenir veya başka bir deyişle TL ne zaman değer kaybeder konusuna değinmek istiyorum.


Öncelikle YouTube’da örneğin Dolar 10 TL olacak ya da 5 TL olacak diye videolar görüyorum. Açıkçası bunlara gülüyorum. Videoyu çeken çıkmış şöyle olursa böyle olursa Dolar/TL xxx olur diyor. Eğer dedikleri olursa tabi dediği fiyata gelir. Fakat bunların olup olmayacağını kimse bilmiyor (ya da bilenlerde herkese anlatmıyor). Demeye çalıştığım genelde felaket tellakları ya da sevgi pıtırcıkları ruh durumlarına göre yorum yapıyorlar. Benim hep kendime hatırlattığım bir söz vardır kendime. Sizinle de paylaşmak isterim. Eğer birisi bana bırak 2 günü, 2 dakika sonra finansal piyasalarda ne olacağını söylüyorsa, o insandan uzak dururum. 

Videoda da belirttim. Yatırım yapmak ya da trade etmeyi herkes öğrenebilir ve uygulayabilir. Eğer sizin zamanınız yoksa bunları öğrenmek için lütfen yasal olarak yatırım tavsiyesinde bulunmaya hakkı olan kurumlardan hizmet alın. Lütfen TV’de, sosyal mecralarda (YouTube, Twitter vb.), forumlarda, bloglarda vs. yazılanlara, anlatılanları ciddiye almayın. Ben hep söylerim eğer o kadar biliyorlarsa neden örneğin sabah 9 akşam 6 mesaisi yapıyorlar, müşteriyle ve patronla uğraşıyorlar….Ben birinin çıkıp bana orası destek burası köstek demesinden hoşlanmıyorum. Bu yüzden yöntemler öğrenmeye ve dilim döndüğünce paylaşmak istiyorum.

Şimdi gelelim esas konumuza. Hepinizin etrafınızdan bolca duyduğu bir soru var (belki siz de kendinize soruyorsunuz) TCMB faizi indirdi Dolar niye yükselmedi ya da tam tersi. Öncelikli olarak aşağıda anlatacağım yöntemler sihirli küre değil, yani yarın ne olacağını söylemiyor fakat bence çok iyi çalışıyorlar (grafikle gösterdim). Aşağıda anlattığım yöntemler birbirinden farklı gözükse de esasında birbiriyle doğrudan ilintili, bunu baştan belirteyim. Bu teknik detaylar sanırım kimsenin umurunda değildirJ Ayrıca Trump bir Twit atar, Rusya uçağı düşer vs. o zaman size söylenen destek/köstekler yalan olur. Emin olun aşağıdaki yöntemler o söylenen destek kösteklerden daha iyi çalışıyor, en azından bana göre.

Bana döviz ile ilgili çok soru geliyor. Bu yüzden bu yazıyı yazdım ama neden bunları öğrendiğimi anlatayım. Türkiye’de enflasyonla ilgili veriyi TUİK topluyor. Faiz kararını da TCMB veriyor. Yani her ikisi de devletin organı. Böyle bir durumda velev ki TUİK fiyat verilerini yanlış toplasa TCMB’nin yanlış karar verme olasılığı ortaya çıkıyor. Yani faiz enflasyondan daha düşük olarak belirlenebilir. Tabi başka olasılıklar da var….Ben de olası böyle sorunlarla karşı karşıya gelip piyasa tabiriyle terste kalmamak için aşağıda ki yöntemleri kullanıyorum.

Credit Default Swap-CDS: Kredi temerrüt sigortası diye çevrilebilir herhalde. Genelde risk primi denir. Bu yükseldikçe ülke riskimiz artıyor diye görür yatırımcı. Yani Türkiye piyasalarına koyduğum parayı alabilecek miyim kaygısına düşer ve elindeki varlıkları (hisse, tahvil vs.) satar. Sattıkları karşılığı olan TL’yi de Dolar, Euro  vs. çevirip kendi bankasına gönderir. Doğal olarak da böyle bir durumda TL değer kaybeder (yani Dolar, Euro, Sterlin vs. artar), tahvil faizi yükselir, hisse senetleri değer kaybeder….CDS’i takip etmek için örneğin bu siteye ya da bu siteye bakabilirsiniz. Fakat CDS’i anlık göremiyoruz. Bu durumda da CDS yükselişe ya da düşüşe başladığı zaman haberimiz olmuyor. 

Tahvil Faizleri: Türkiye’de tahvil piyasası sığ ya da sağlıklı olmayan fiyatlamalar oluyor tartışmasını geçersek, piyasa faizlerinin TCMB’nin verdiği faizinin üzerinde olması bende alarm çaldırıyor. Yani piyasa faizi TCMB faizinden yüksek ise piyasa bence TCMB mesaj veriyordur benim gözümde. Mesaj şu: Ya verdiğin faizi yükselt ya da ben dövizimi alır çeker giderim. Aşağıda grafikte göstermeye çalıştım (ben bu yazıyı hazırlarken TCMB’nin son faiz hamlesi gelmemişti). İsterseniz siz de investing.com da ya da Matriks’te çizebilirsiniz benzer grafiği. Grafikte noktalı çizgi TCMB faizi. Düz çizgi 2 yıllık tahvil faizi ve bar olanlarda USDTRY fiyatı. Ne zamanki piyasa faizi TCMB faizini geçmiş USDTRY maalesef yürümüş gitmiş.

Faiz Farkı: Yukarıda CDS’i geç gördüğümüz söylemiştim. Her ne kadar CDS 5 yıllıkta olsa aşağıda açıklayacağım yöntemde aynı işlevi görüyor kanımca. ABD 10 yıllık ve Türkiye 10 yıllık tahvil faizi arasındaki fark size Dolar/TL, EUR/TL vs. ve BIST hakkında iyi bir yol gösterici olacaktır kanımca. Bunu iki yolla görebilirsiniz. İsterseniz buraya tıklayarak görebilirsiniz ya daMatriks’te yapabilirsiniz. Aşağıda resimle açıklamaya çalıştım.

1-Önce SYM tıklayın, oradan Sembol Builder’a tıklayın.
2- Burada ekranda gördüklerinizi yazın ve kayıt edin lütfen. Grafiği “Yüz” yani yüzdesel olarak gösterimi seçin. Bununla ilgili Matriks’ten destek isteyebilirsiniz.

3- Aşağıda bu grafik ve USDTRY (bar grafik) grafiği gösterdim. Aynı yukarıda anlattığım  iki yöntemle gşbş USDTRY ile uyumlu. Grafiğe YÜZDESEL olarak bakmanızı tavsiye ederim. Diğer türlü yanıltıcı olabiliyor.


Yukarıda paylaştığım yöntemlere uygun olarak ben dolar alım varantı ya da satım varantı almaya-satmaya karar veriyorum. Tabi bu yöntemlerle bankadan ve döviz bürosundan döviz alınıp satabilirdim. Bu yöntemler dışında yerleşikler döviz mi almış, bilmem ne uzmanı/aracı kurumu hedef fiyat mi vermiş vs. umurumda olmuyor.



NOTLAR
- Grafikler Matriks programı ile çizilmiştir.
- Kullandığım yöntem
- Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
- Bloga destek olmak için ADBLOCKER gibi reklam engelleyici programları bu sitede kapatmanız ya da işlevsiz (disabled) hale getirmeniz yeterli olacaktır.


Paylaş:

8 yorum :

  1. Hiç bir karşılık beklemeden böyle değerli bilgileri bizimle paylaşman çok güzel.
    Müsait oldukça bu tür değerli görüşlerinizi paylaşmanız dileğiyle hoş çakalın.
    Size bol kazançlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim, firsat buldukca ogrendiklerimi paylasacagim, bol kazanclar dilerim:)

      Sil
  2. Blogunuzu yeni keşfettim,
    Bilgileriniz için teşekürler.

    Adblocker kapalı sitede :)

    YanıtlaSil
  3. En başarılı borsa kanalı kanalınızı tavsiye etmesi üzerine abone oldum harika bilgiler sunmuşsunuz emeğinize sağlık teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Youtubeden takip etmeye basladik seni abi . Emeklerin icin sagol

    YanıtlaSil
  5. Abi senin borsada kendi geliştirdiğin yoldan bilgi verme şansın var mı?

    YanıtlaSil