3 Ocak 2017 Salı

Doğru Karar Vermek için Hangi İndikatörleri Kullanmalıyım



Birçok yatırımcı, yatırım aracı almaya veya satmaya karar vermek için teknik indikatörleri kullanmaktadır. Borsa, FX vb. konularında hizmet veren birçok platformda yüzlerce gösterge mevcuttur; bu nedenle gereğinden çok göstergeyi kullanmak veya bunları verimsiz kullanmak da oldukça kolaydır. Bu yazıda, çoklu göstergelerin nasıl seçileceği, aşırı bilgi yüklemeden kaçınmak ve göstergelerden en iyi şekilde faydalanmak için onların temel anlamda nasıl optimize edileceğinden bahsedeceğim.
İndikatörler (teknik göstergeler), bir yatırım aracının geçmiş ve güncel fiyat ve/veya hacim faaliyetine dayanarak matematiksel hesaplamalar yaparlar. Yatırımcılar, bu bilgiyi ilgilendiği yatırım aracının geçmiş performansını değerlendirmek ve gelecekteki fiyatını tahmin etmek için kullanırlar. Göstergeler, size al ya da sat demezler; yatırımcı kendisine ait yatırım stratejisine göre bu göstergelerin (trend, momentum, volatilite, hacim vb.) söylediği şeyleri yorumlamalıdır.

"Çok Doğrusallık" (Multicollinearity), aynı bilginin birden çok defa sayılmasını ifade eden istatistiksel bir terimdir. Analizde aynı tip göstergelerin tek bir grafik üzerinde gösterilmesinde ortaya çıkan yaygın bir sorundur. Sonuçlardan sadece kafanızı karıştıracak (aşırı yüklenme) fazla sinyal almakla kalmayabilir aynı zamanda sonuçları yorumlarken hata da yapabilirsiniz. Bazı yatırımcılar, aynı tip sinyal üreten indikatörleri kullanarak, grafiğin kendisine söylemediği şeyi görmek için çok uğraşırlar. Siz yapmayın! Kazıyarak görmeye çalıştıkları şeyi görmek isterken pazarı doğru yorumlamaktan oldukça uzaklaşabiliyorlar.




Bu durumla karşı karşıya kalmamak için bence birbiriyle uyumlu indikatörler (üsteki resim) ya da aynı şeyi farklı şekilde söylemeyen indikatörler kullanmakta fayda var. Örneğin bir tane stokastik indikatörü (momentum gösterir) ve ADX (trend göstergesi) kullanılabilir. Karar verirken, bu göstergeler farklı şeyler gösterdiği için birini diğerini onaylamak için kullanabilirsiniz.
İndikatörler temel olarak 4 gruba ayırılırlar:

  • Trend göstergeleri, bir trendin yönünü ve gücünü ölçer ve temel oluşturmak için bazı fiyat ortalamalarını kullanır (Örneğin: ADX, Hareketli Ortalama, MACD, Parabolic SAR).
  • Momentum göstergeleri, fiyatları zaman içinde karşılaştırarak fiyatların değişim hızını izler (Örneğin: CCI, RSI, Stokastik).
  • Volatilite (Oynaklık) göstergeleri, belirli bir pazardaki işlem aralığı ve hızlanma ve yavaşlamayla ilgili bilgi sağlar (Örneğin: Average True Range, Bollinger Bandları, Standart Sapma)
  • Hacim göstergeleri, gerçekleşen ticaret faaliyetinin miktarını ve bir fiyat hareketinin arkasındaki kuvveti analiz etmektedir (Örneğin: Chaikin Oskilatörü, On Balance Volume, Rate of Change)
Aşırı yüklenmeden ve yanlış karar vermekten sizi kurtaracak önemli bir etmende bakığınız grafiğin anlaşılır olması (amacınız para kazanmak, ne kadar zeki olduğunu göstermek değil). Grafiklerinizi ‘bir delinin boyama kitabı’na çevirmeyin lütfen (üsteki resim). Bir iki monitör kullanmak ya da göstergeleri gruplandırmak karar vermenizi kolaylaştıracaktır. Sanırım yukarıdaki grafik aşağıda daha anlaşılır. Mutlaka kendi tercih ettiğiniz renk, font, yerleştirme vs. göre düzenleme yapın. Bu yüzden yatırım ekranınıza bir gösterge koyarken lütfen şu iki sorunun cevabını verebiliyor olun:

  • Yatırım stratejinizde bu göstergeyi önemli kılan nedir?
  • Bu gösterge bana hangi değerli bilgiyi sağlayacak?


Bu arada başka bir yazımda detaylarına girmeyi düşünüyorum ama optimizasyon deyice aklıma geldi. Kendi stratejinizi geliştirirken eğer geriye ya da ileriye dönük testler (back ve forward testing) kullanıyorsanız aşırı optimizasyon tuzağına düşmeyin lütfen. Çünkü bu tip testler ile inanılmaz muhteşem sonuçlar verebilir fakat gerçek koşullarda bu testlere dayanarak geliştirdiğiniz stratejinizi uygulayamayabilirsiniz.

Not: Görseller, “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.








Paylaş:

28 yorum :

  1. üstad sayfan çok faydalı. her kesime yol gösterecek cinsten.emeklerin için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Hakan Bey. Bol kazanç dilerim.

      Sil
    2. Üstat çok güzel açıklamişsın emeğine saglık. Ellerin dert görmesin

      Sil
  2. Biz teşekkür ederiz. Gerçekten aydınlatıcı olmuş.. Allah sizden razı olsun.. Yalnız; Mal da, bilgi de, paylaşınca çoğalır üstadım. Bu da,'' Sistem fayda '' Çok teşekkürler. Sağlıklı, huzurlu çalışmalar ve bol kazançlar diliyorum üstadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim zaman ayirip okudugunuz ve goruslerinizi paylastiginiz icin. Ben de size basari, saglik ve mutluluk dilerim. Hep beraber az kayip cok kazancla yola devam etmemiz dileklerimle.

      Sil
  3. Çok güzel bir site çok faydalı bilgiler var emeği geçen herkese teşekür ederim sayenizde çok şey öğreniyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Serkan Bey,
      Hep beraber ogreniyoruz diyelim mi:) Emegi gecen herkes adina ben esas size tesekkur ederim, bloga zaman ayirdiginiz ve gorusunuzu paylastiginiz icin.

      Sil
  4. Emeğinize sağlık, güzel bir çalışma olmuş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim beğendiğiniz için, bol kazanç dilerim.

      Sil
  5. Emeğinize sağlık çok güzel anlatmışşınız tşk ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim zamanınızı ayırıp okuduğunuz/izlediğiniz için.

      Sil
  6. Bilgileriniz bizi aydınlatıyor çok tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Estagfurullah, sadece bildiğimi/öğrendiğimi paylaşmaya çalışıyorum

      Sil
  7. Sayın hocam günlük al sat yaparken hangi indikatörleri kullanabiliriz ve günlük mu 5dk. 10dk. Gibi hangi zaman aralığını seçebiliriz. Saygilarimla çok tesekkurler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günlük sl-sa yapmıyorum ama bilebildiğim kadarıyla RSI, macd veya hareketli ortalama genelde tercih ediliyor. Ben çok teşekkür ederim.

      Sil
    2. Hocam çok tesekkurler emeginize saglik

      Sil
  8. Öyleyse destek olma amaçlı reklamlara tıklayalım :)

    YanıtlaSil
  9. Hocam ben haftalık Oynuyorum. Rsi ve Macd kullanıyorum.bunlara ek olarak ne kullanmamı tavsiye edersiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm indikatörler ayni veriyi kullanıyor. Bunlar fiyat ve hacim verisi. Yani bu ikisinden hesaplama yapıyor. Bu yüzden bana göre 2 tanesi yeter de artar bile. Ben sadece hacim indikatörlerini önemsiyorum.

      Sil
  10. Paragrafları biraz ayrı yazarsanız çok güzel olur hocam, insanın gözünü korkutuyor ya da benim üşengeçliğim :)

    Yani 3,4 satırdan sonra yeni satıra geçerseniz iyi olur.
    Kolay gelsin.

    Ayrıca faydalı bilgiler için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Cok teşekkürler, ellerinize saglık.

    YanıtlaSil
  12. Teşekkürler herkes bir ton indikatör anlatıyor ama faydalanmak için bu anlattıklarınızı bilmezsek hiçbir esprisi olmaz

    YanıtlaSil
  13. Hocam, dört ana indikatör grubu var. Bunlardan birer adet seçip uygulamada kullanmalımıyız..Ben çok kararsız kaldım..Hacim, trend, volativide...gibi ana kategorilerden indikatör al-sat yaparken kullanmak gerekirse nasıl bir bileşimle (indikatör grubu) trade yapmalıyız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamamen kendinizce uygun bir mantık kurduğunuz sürece istediğiniz kadar kullanabilirsiniz. Asıl nokta kurguladığınız senaryonun sizin içinize sinmesi. Borsada %100 bilinirlik diye bir şey yok, olsaydı herkes zengin olurdu.

      Borsanın temel mantığı sizin öngörülerinizin başkalarının öngörülerinden daha başarılı olması (öngörüleriniz de aslında bir topluluğun yapacağı işlemleri tahmin etme). dolayısıyla şöyle yap böyle yaptan ziyade kendinizce uygun bir strateji geliştirin ve bunu uygulayın.

      stratejiniz kaybettiğinde ise bunun sorumlusu olarak kendinizi görün ve yeni strateji deneyin.

      Sil