6 Ekim 2018 Cumartesi

Hisse ve Varant Oyuncusunun İndikatör Kullanımı: RMI


Uzun zamandır teknik göstergelerden (indikatörlerden) bahsetmediğim için biraz serzeniş alıyordum. Göreceli Momentum Göstergesi (Relative Momentum Indicator-RMI) bahsedeceğim. İşin aslı RMI, RSI’ın bir nevi değiştirilmiş halidir.

Burada amacım hem momentçilerin sevdiği bir indikatörü tanıtmak hem de bana göre hisseci ve varantçı arasındaki bakış açısı farkını anlatmak kendimce. Başka indikatörle de burada anlatılan oyun mantığını oynayabilirsiniz ya da oynayabilirsiniz😁

RMI, 1993 yılında Roger Altman (Technical Analysis of Stocks & Commodities, 1993) tarafından RSI’a momentum eklemek için geliştirilmiştir (merak edenler için burada ve burada indikatörler hakkında yazılar ve videolara var). Internet’te arama yaparsanız tarihi, formülü vs. hakkında bilgi bulabilirsiniz ama eminim ilgilendiğiniz nokta RMI’yı nasıl kullanılacağıdır (şahsi fikrim bir indikatör neyi anlatır, nasıl hesaplanır vs. bilmeden o indikatörü doğru kullanmak pek mümkün değildir).

Genellikle 30’un altındaysa aşırı satıldı ve 70’in üzerindeyse aşırı alındı olarak yorumlanır. Fakat benim için bu sayıların benim için sadece uyarı görevi vardır, karar verme kuralı değil. Aşağıdaki grafikte göreceğiniz üzere alttaki kısım RMI’yı üstteki grafikte trendi gösteriyor. Eğer RMI 70’in üzerinde diye satsaydınız siz trendi sadece izleyici olarak katılacaktınız. Fakat 70’e gelip endeksin satıldığı yerlerde var (bazı örnekler işaretledindi). Zaten bunların arasında hangisini seçeceğiniz sizi borsada para kaybeden ya da kazandıran yapacaktır. Geçen sene peki ne oldu da RMI aşırı alım dediği halde bizim endeks yürüdü. Çok temel olarak sıralayalım:
  • Dünyada risk iştahı obez gibiydi. Sadece al, al ve al diyordu (sadece ABD borsaları için değil, gelişmekte olan piyasalar için de, inanmıyorsanız lütfen buraya tıklayın).
  • Petrol fiyatı lehimizeydi.
  • Tahvil faizleri (bizim, ABD’nin vs. lehimizeydi)
  • Parasal sıkıştırmaya geçişin kritik yerlerine gelinmemişti.
  • Bizde enflasyon, dolayısıyla banka faizleri borsaya karşı değildi vs. (bu arada enflasyon, iyi şirketlerin faaliyet karını arttırmaya yardımcı olur aklınızda olsun).


Bir diğer kullanımı uyumsuzluğu anlamak için kullanımıdır. Çok sevdiğim hisselerden bir tanesi olan Şişe’den örnek verimde blog tarafsızlığını korusun😁


Peki dünyanın en iyi indikatörü müdür RMI? Hayır değildir ve mükemmel indikatör yoktur. Herhangi bir indikatör size yarın ne olacağını söylemez, söyleyemez. Böyle bir indikatör olsaydı kimse para kazamazdı. Çünkü alıcı ve satıcı olamazdı. Örneğin indikatör artacak diyorsa satıcı bulamazdınız piyasada ya da tam tersi. Aşağıdaki grafikte hisse fiyatı yatay gidiyor ama indikatör yukarı gidiyor (kutu ve ok ile kullandım).


Eee şimdi diyorsanız, size bir hisseci ile varantçının momentum açısından alım satım zamanlaması arasındaki farkı anlatmaya çalışayım kendime göre (tabi gün içi ekrana yapışıp al-sat yapıyorsanız o başka). Daha iyi anlatabilmek için hem fiyat hem de RMI’ın 10 günlük hareketli ortalamasını da koydum grafiklere (siz ister 5 yapın ister 50, keyfinize kalmış). Hisse oynayanları da düşündüğüm için sadece alım varantı üzerinden anlatmaya çalıştım: 
  • Varsayalım 1 noktasını hissenin dip noktası olarak kabul ettiniz. Buradan biriktirdiğim bir hisse olsa alırım ama varant oynuyorsam alım varantı almam.
  • 2 noktası benim varantı alacağım yerdir. Neden? Çünkü 1 noktasında alım varantı almış olsam, zaman değeri kaybı sebebiyle belki 2 noktasından alan birine göre varantı daha pahalı almış olabilirim.
  • 3 noktası 2’de aldığım varant için dikkat noktalarıdır. Buradan aşağı dönüyorsa doğal olarak satım alım varantından çıkarım. Buradan satım varantı almak ise size kalmış bir şey.
  • 3-4 arası gün içi al-sat yapanların hoşuna gidebilecek bir yer ama benim değil. Çünkü bu kararsız bölge bana göre varantçıyı bitirir😁
  • 5 bölgesi hissenin dip çalışması yaptığı bir yer. 1 ve 2’ye göre hissenin dağılmadan daha derli toplu durduğu bölge.
  • 6 tekrar varantçı olarak alım girişi yaparım ve 7’deki çizgi yine benim elimden çıkarsam mı noktam olur.
  • 8. noktadan sonra hayat hem hisseciye hem varantçıya güzel. Artık moment sürdüğü sürece tut varantı elinde.

Son bir değerlendirme olarak da şunu söyleyim. Siz 1’den diyelim 13 liraya aldınız hisseyi ve 17 liraya sattınız. Hisseci olarak iyi kar ettiniz. Varantçının ne kazanacağını söylemek zor. Çünkü elindeki varanta göre değişir, fakat hisseci yaklaşık%50 kazanmışsa varantçı rahat %300-400 kazanmıştır bu süreçte bu kadarını söyleyeyim.


Notlar:
- Resim bu adresten alınmıştır.
- Özellikle sürekli bahsettiğimiz konjonktür ve temel analizlerden bahsetmedim. Bunlar olmadan teknik analiz çok yetersiz kalır bana göre.
- Veriler ve görseller “Matriks” programı ve yukarıda kaynakları belirtilen web sayfalarından faydalanarak üretilmiştir.
- İnceleme yöntemi ve genel olarak kullandığım yaklaşımlar hakkında bilgi almak isterseniz lütfen bakınız: 
CANSLIM
DARVAS
SWING
- Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
- Bloga destek olmak için ADBLOCKER gibi reklam engelleyici programları bu sitede kapatmanız ya da işlevsiz (disabled) hale getirmeniz yeterli olacaktır.
Paylaş:

0 yorum :

Yorum Gönder