29 Eylül 2018 Cumartesi

Varantlarla İlgili Sorulara Cevaplar




Sizlerden varantlarla ilgili gelen sorulara verdiğim cevapları bir başlık altında toplamaya çalıştım.

Sermayemin ne kadarlık kısmıyla varant oynamalıyım?
Bu size kalmış. Ben hep risk ne kaybedeceğini bilmektir derim. Kaybettiğinde üzülmeyeceğin parayla bu işi öğrenmek en akıllıcası.

Varantı hedge amaçlı kullanıyor musun?
Hayır. Ben varanttan kazanıp paramı hisseye ve fona yatırıyorum.

Varant nasıl alınıp-satılır?
Aynı hisse gibi, cep telefonundan, bilgisayardan vs. alıp-satabilirsiniz.

Dayanak Varlık Nedir?
Hisseler, altın, petrol, endeks, döviz…

Neden varant oynuyorsun?
Dayanak varlık yukarı veya aşağı giderken para kazanmak için.

Varantı kim oynamalı?
Bence momentum trading yapanlar oynamalı.

Hangi varantı alayım?
  • Dayanak varlıkta yükseliş bekliyorsanız alım varantı, düşüş bekliyorsanız satım varantı almalısınız.
  • Fakat hangi varantı seçeceğiniz kritik. Bununla ilgili video ve yazılar var blogta.


Varantı ne kadar elimde tutmalıyım?
  • Bir varantın ömrü 3 ay. Bunun 2,5 ayı anlamlı süre. Yani ne kadar tutacağınız size kalmış. Varant her gün değer kaybeder (%0.85 de olur %2’de olur mesel). Örneğin bir varantı 3 gün elinizde tutup %50’de kazanabilirsiniz/kaybedebilirsiniz.
  • Zarar eden varant sizi “uzun vadeci” yapmasın. Hata yaptım deyin ve konuyu orada kapatın. Siz sattıktan sonra beklediğiniz hareket olursa tekrar alabilir siniz
Her ucuz varant ya da kaldıracı yüksek varant iyi midir?
Hayır değildir. Varantta sadece fiyata ve kaldıraca bakarak karar verilmez. Bununla ilgili video ve yazılar var blogta.

Dayanak varlıkla ilgili kararı nasıl veriyorsun?
Blogta “Yöntem” altında bahsettiğim yönleri kullanarak

Hangi indikatörü kullanıyorsun varant oynarken?
Hisse, fiyat ve hacim
Döviz, petrol, altın vs. teknik analiz. Fakat bunlardan piyasayı okumak, beklenti vs.de var.

Hiç zarar ettin mi?
Evet hem de defalarca.

Yatay piyasa varant oynamak iyi bir yöntem midir?
Hayır değildir, illa oynayacaksan zaman değeri sebebiyle kaybı düşük olanı seçmek gerekir. Ben yatay piyasaya, varantçıyı bitirir derimJ

Dayanak varlık eski fiyatına geldi ama varantın fiyatı gelmedi, bu normal mi?
Evet normal çünkü varantın fiyatı sadece dayanak varlığın fiyatından etkilenmez.

Varantlarda paçallama yapıyor musun?
Hayır yapmıyorum.

Varantın çok alınması/satılması (işlem hacmi) dayanak varlığın da benzer yönde hareket edeceğini gösterir mi?
Hayır, sadece varant oyuncularının beklentisini gösterir. Asıl olan dayanak varlıktır.

Varant konusunda nereden bilgi alabilirim?
Varantı ihraç eden kurumdan (Deutsche Bank ve İş Bankası)

Alım-Satım makası açılan varantları alıyor musun?
Hayır.

Varant grafiğine bakarak alım-satıma karar veriyor musun?
Hayır

Eğitim veriyor musun?
Hayır

Tüm risk benim, üzerine para veririm, aramıza kalacak vs. bana al-tut-sat tavsiyesinde bulunur musun?
Hayır.

Varantı mı ihraç eden kurum varantı satmak istersem almak zorunda mı?
Evet

Varant fiyatı her zaman doğru olmayabilir mi?
Evet, özellikle volatilite yüksek olduğu zaman ya da ihraççı bir sebepten dolayı varantın alım-satım fiyatını giremiyorsa olabilir.

Sana göre en çok yapılan yanlışlar neler?
  • Varantları bilmeden kulaktan dolma yollarla zengin olma hayaline kapılmak.
  • Küsuratlı varant almak.
  • Terse oynamak.

Varant oynamak isteyenlere tavsiyen var mı?
  • Piyasayı okumayı öğrenmeden ve varantları anlamadan bu işe bulaşmayın.
  • Hisseye benzemez çarptığı zaman yere yapıştırabilir. Yani çok risklidir, rezilde eder vezirde.
  • Sağlam sinirlere sahip olun
  • Hislerinize göre değil aklınıza göre karar verin. X hissesi çıkacak/düşecek bunu hissediyorum bu yüzden alım/satım varantı alayım demeyin
  • Kendinize karşı dürüst olun ve piyasaya karşı kürek çekmeyin.
  • Beklentiniz beklediğiniz zamanda gerçekleşmesse, beklediğiniz hareketi yapmayan varanta küsmeyin. Sadece sizin zamanlamanız yanlış olmuştur.
Resim bu adresten alınmıştır.

Cevapların daha detaylı hali videoda var.


Paylaş:

8 yorum :

  1. Hocam iyi çalışmalar yapilan yanlışlar bölümünde kusuratli varant deyince hangi fiyatlar oluyor

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,
    Orada benim kast ettiğim 0,03 ne bilim 0,05 gibi yani hareket etmesi için dayanak varlığın baya bir hareket yapması gereken varantlar. Genelde insanlar ornegin 0,05 TL lik varant alıyor ve ne bilim 0,08 satsam %60 kazanırım diyor. Fakat varantın 0,05 - 0,08 hareketi yapması için gereken şartları (dayanak varlık hareketi, zaman değeri vs.) dikkate almıyorlar. Çünkü 0,05 deki varant 0,04 düşse %25 kaybedecek ama bunu göz ardı ediyorlar. Bana göre varant zaten riskli, bir de üzerine daha fazla risk almak doğru değil. Tabi bu benim görüşüm, herkesin risk algısı farklı.
    Size de iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazılarınızla çok doğru noktalar değinmişsiniz ve tecrübe ile sabit olduğuna eminim. Varanta en can alıcı yerlerden biri ihraç edilen varantın kullanım fiyatı .
      varant değeri dayanak varlığın bu fiyattan ne kadar uzaklaşır veya geçerse o oranda duyarlılığı etkileniyor.

      Sil
    2. Çok teşekkür ederim, gerçekten tecrübe edinerek yazıldı o satırlar. Varantlar konusunda elimden geldiğince bilebildiğimi/öğrendiğimi paylaşıyorum. İki banka hariç bu konuda düzenli olarak paylaşım yapan bir web sitesi bilmiyorum. Dediğiniz gibi daynak varlık çok kritik ve benim en önemli kriterlerimden bir tanesi.

      Sil
  4. Bi sorum olacak ben .10 krsdan 9000 tane varant aldim 90 Tlye 20 krs oldu 4 5gün oldu satamiyorum bunu hata verio

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satamıyorsanız bunun sebebi varant ihraçcisinin yeteri kadar kotayson girmemisidir. Muhtemelen, varant ihraccisi (Is ve DB) yerine birileri kotasyon giriyordur. Bu yuzden varant alip-satarken mutlaka ihraccilarin web sitelerine uye olarak gercek fiyatları ve kotasyonlara bakınız.

      Sil
  5. Hocam iyi günler varant alırken FSll ile başlayan bir hata veriyor nedeni nedir acaba

    YanıtlaSil