9 Aralık 2018 Pazar

Algoritmik Trade



Hafta içi AKBNK ile ilgili attığım twitten sonra fazla sayıda üzerinde çalıştığım yaklaşımla ilgili soru geldi. Açıkçası yaptığım algoritmik trading mi yoksa başka bir şey mi bilmiyorum. Yani konu ile ilgili çalışanlar doğru adını zaten söyler.

Varsayalım siz bir denklem ya da algoritma yazdım ve Matriks programında ya da başka bir yerde çalıştırıyorum. RSI şöyle yaparsa, hacim böyle yaparsa uyarı ver ya da ne bilim fiyat bilmem ne yaparsa al/sat diyor. Ben derdimi anlatabilmek için algoritmanın 5 günlük ortalama 20 günlük ortalamayı kırınca haber verdiğini varsayacağım. Örneğin Garanti hissesi.
Beyaz kutu içerisine aldığım yerlerde hisseyi alıyorsunuz ya da satıyorsunuz veya yukarı kırdığında alım varantı ya da aşağı kırdığında satım varantı alıyorsunuz.

İşin özü hareketli ortalama ya da başka bir gösterge kullanarak fiyat ve hacim üzerinden bir hesaplama yapan indikatör(ler) kullanarak (ister hazır olsun isterseniz kendiniz yazın) al-sat yapıyorum diyelim. Hatta bazen şurası destek burası köstek (direnç) inancıyla çizgiler çiziyorum vs. diyelim.

Esasında şöyle bir sorunla karşı karşıya kalıyorum yukarıdaki gibi bir yöntem izleyince (eğer kendi indikatörümü yazdıysam bu sorun göreceli olarak daha az oluyor). Bütün traderların önünde olan bir şeyi bir anlamda sadece ben gördüm zannediyorum.  Örneğin 5 günlük 20 günlüğü yukarıya kırdı aldım.

İşte benim teknik analizle problemim burada başlıyor. Şu an önünüzde olan grafik dün de oradaydı. Niye dün değil de bugün kırdı yukarı veya aşağı?

Hayatımda aracı kurumda vs. çalışmadım hatta nadiren işlem yaptığım kuruma telefon açıp bir şeyler sormak dışında merhaba bile demem. Fakat örneğin bizim 1000 tane aldığımız Garanti hissesinden bir anda 100 bin adet alıp satan kurumun çalışanlarının da 5 günlük ortalama 20 günlük ortalamayı aşağıya veya yukarıya kırdığını anlayacak zeka seviyesinin üzerinde olacağına inanıyorum.

Esasında benim takıldığım yeri az çok anlamışsınızdır. Neden garanti alacağım ve ne zaman alacağım. Neden sorusu temel analizde, onunla ilgili bir sürü yazı ve video var zaten blogta.

Benim üzerinde çalıştığım algoritma bana iki şeyi söyleyecek (uzun vadeli alım yapmadığınızı varsayarak devam ediyorum)

A) Ortam iyi mi ve garantiye ilgi var mı (hisse ya da alım varantı alacaksam ya da tam tersi)
B) Garanti bu şartlar altında kaç liradan satmayalım/almalıyım (hisse veya varant satacaksam ya da alacaksam)

A şıkkı için algoritma önce Garanti’nin 10-Yıllık Tahvil, 2-Yıllık Tahvil, USD, EUR, ALTIN, BRENT, DXY vs ile ilişkisine bakıyor. İstersiniz CDS’de eklersiniz ne bilim ABD 10 yıllık faizlerini de eklersiniz, bunlar sadece örnek. Aşağıda örnek olması için  hisselerin bu değişkenlerle ilgisini gösteren uydurma bir tablo koydum. Bu göstergelerin tümünün birleşimi bana "ortam" bilgisi veriyor her bir hiss için.


Varsayalım "ortam" GARAN'ı destekliyor. Aşağıdaki örnekte ortam GARAN’ı desteklemiyor. Garantiye ilgi var mı? Bunun için üzerinde çalıştığım gösterge hacme odaklanıyor. Hem geçmiş hem şimdi. Aşağıdaki örnekte geçmiş anlamında en iyi olan GARAN bankalar arasında. Şimdi anlamında ise iyi olan HALKB ve VAKBN bankalara arasında. Bu durumda Garanti’de işlem yapmıyorum göstergeler karışık olduğu içi. Aşağıda en iyi seçimlerden biri Tüpraş olurdu.

Aşağıda uydurma bir örnek paylaşıyorum.


Gelelim B şıkkına. Varsayalım Garanti için ortam, geçmiş ve şimdi iyi. Varsayalım aldım kaç liradan satacağım (baştan söyleyeyim modelin bu kısmı en yumuşak karnı, para girer/çıkar ve analizin üzerini bir kalemde çizer özetle😃). Modelde yine yukarıda bahsettiğim girdileri (10-Yıllık Tahvil, 2-Yıllık Tahvil, USD, EUR, ALTIN, BRENT, DXY, Şimdi, Geçmiş vs.) kullanıyorum ama bu sefer Garan’ın hareketinin denklemini çıkarıyorum bu girdilerden. Örneğin uydurma örnek iki denklem (esasında aşağıdaki denklemleri daha az işlemle çözmek mümkün fakat olabildiğince herkes için anlaşılır olması basit ama uzun denklemler seçtim) :

GARAN=
4.9015583113658+
1.0817272650248*SIMDI+
270.603901036876/USD+
0.115851641940448*USD*BRENT+
0.65357515429639*USD*cos(1.04232091561264*(10-YıllıkTahvil))-
0.476844596211012*BRENT-
3.39997496329402*(10-Yıllık Tahvil)-
0.0177237568143919*BRENT*SIMDI

Denklemin doğruluğunu istersem geçmiş verileri girerek doğrularım ya da meraklısı için aşağıdaki değerleri vereyim:

R2: 0.9999979
Korelasyon Katayısı (Correlation Coefficient): 0.99999969
Maximum Hata (Error): 0.0010679236

ya da ASELS =
13.440124669078*SIMDI +
0.285359667474579*BRENT +
8128.39609624821/DXY +
-261.910925998028*SIMDI/(2-Yıllık Tahvil) +
0.550884902943086*sin(0.476755064283394*SIMDI) –
58.8901373075178 –
7.02054112738881e-7*(10-Yıllık Tahvil)*(2-Yıllık Tahvil)^2*BRENT^2

R2: 0.9999973
Korelasyon Katayısı (Correlation Coefficient): 0.99999869
Maximum Hata (Error): 0.0015679335

Hem A hem de B şıkkı için anlık veri alıp sürekli güncelleme yapabildiğim için de karar verirken geçmişte olan göre değil, güncel durum üzerinden karar veriyorum.

Benim algoritmik trading ya da adı her neyse anladığım üzerinde çalıştığım model böyle. Yukarıda ki GARAN hissesin üzerinden gidersek ortamın GARAN’ı destekleyip desteklemediğine hem de GARAN’a ilgi olup olmadığına bakıyorum. Örneğin ortam GARAN’ı desteklemiyor ve GARAN’ın geçmiş ve şimdi verisi olumsuzsa GARAN satım varantına bakıyorum.

Yukarıda belirttiğim gibi böyle bir algoritma kullanarak işlem yapan var mı yok mu vs. hiç bilmiyorum. Varsa onlarla aynı şeyi düşünmüşüm yoksa da kendim bir yol deniyorum diye bakıyorum.

Tekrar hiçbir göstergenin geleceği gösteremeyeceği hatırlatmama izin verin.

Fırsat buldukça model üzerinde çalışıyorum. İlk sonuçlar iyi ama daha çok var bir sonuca ulaşmak için. Umarım en kısa zaman bir yolunu bulup sizlerle de denemeleri paylaşabilirim.

Umarım bu yazıda hem neyin peşinde olduğumu anlatabilmişimdir hem de sizin algoritmik tradinge bakış açınıza bir katkı sağlayabilmişimdir (tabi yaptığıma algoritmik trading denirse 😃)

Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
Notlar
- Grafik “Matriks” kullanılarak çizlmiştir.

- Bloga destek olmak için ADBLOCKER gibi reklam engelleyici programları bu sitede kapatmanız ya da işlevsiz (disabled) hale getirmeniz yeterli olacaktır.

Paylaş:

4 yorum :

  1. Abi 26 yaşındayım ve 1 seneden uzun süredir borsa ile ufak tefek oynayan küçük bir yatırımcıyım.
    Bazen kazandım genellikle kaybettim , yeri geldi zarar ettim korktum sattım sonra artınca pişman oldum ,yeri geldi daha düşmez burası dip dedim hisse satın aldım dibin dibi olduğunu tecrübe ettim , lafın özü bildiğin bilinçsiz bir yatırımcıyım sadece, neyse abi bir ara ne nasıldır diye indikatörlere merak sarmıştım, adx indikatörü nedir ki falan diye videolara bakıyorum orda denk geldin bende açtım videoyu izledim yorumlayışın hoşuma gidince sonra bloğunu kurcalamaya başladım derken fanatik bir takipçin oluverdim :)
    Elimde kalem kağıt açmışım bloglarını yazdığın şeylerden not çıkarıyorum sanki sınava hazırlanır gibi , hayır her bilgi o kadar kıymetli ki sanki herşeyi yazıyorum gibi geliyor , sunum desen efsane zaten gayet kaliteli e verdiğin bilgiler sağlam ve en önemlisi gerçekten eğitici, 3 gün önce keşfettim seni ve videolarını tekrar tekrar izledim yazılarını bazılarını 2şer defa okudum derken ufkumun açılmaya başladığını farkettim piyasaya daha farklı bakmaya başladım daha bilgili hissetim ve bu yüzden teşekkür etmek istedim abi, iyi ki varsın :)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Sn. Gravity,
    O kadar samimi ve açık yazmışsınız ki benim elimi kolum baglandi. Yani cok ama cok tesekkur ederim. Yazdiklarinizi okuyunca biraz uzuldum, biraz utandim, biraz mahcup oldum…. Uzun uzun cevap yazsamda sonunda yine cok cok sagolun demekten baska bir sey gelmeyecek elimden, cok samimiyim:(

    Umarim hepimizin yatirim hayati az kayıp bol kazancla yola devam eder ve uzun vadede emeklerimizin karsiligini misliyle aliriz.

    Siz iyi ki varsiniz ve yazdiklariniz gercekten beni ayri bir motive etti.

    Cok cok tesekkur ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar gerçekten çok yardımcı oluyorsunuz. Cahilliğimi mazur görün şirketin 10 yıllık ve 2 yıllık tahvilini nasıl buluyoruz? Bir de şimdi ve geçmiş derken neyi kastediyorsun acaba?

      Sil
    2. Burada kast ettiğim devlet tahvili, özel şirketi kast etmemiştim. Şimdi ile kast ettiğim o anki degeri hissenin. Geçmiş ise geçmişte aldığı bir değer. örngin Garan şu an 10 lira, atıyorum 1 hafta önce 9 lira gibi.

      Sil