2 Aralık 2018 Pazar

Haftalik Degerlendirme (03.12.2018 - 07.12.2018)


Bu hafta garip bir haftaydı. Cuma günü dolar endeksi bence G-20 hayal kırıklığı olacak derken ABD endeksleri yeşil kapattı. ABD’de tahvil faizleri düştü, biz de tahvil ihalesi haberi düştü (belki de denk geldi) tahvil faizleri ortalama %1,9 arttı (belki de Pazartesi günkü enflasyonu fiyatladırlar, ben enflasyonun beklenti ya da beklenti altı geleceğini tahmin ediyorum. Nedenini sormayın:), teknik bir nedeni yok tamamen içgüdüsel), döviz sepeti yükseldi. 


Dolar Endeksi
S&P
ABD 2 ve 10 Yıllık Tahvilleri

TR-10 Yıllık Tahvil Faizi

Döviz Sepeti

Belki de tamamı DXY hareketi sebebiyle olacak, bu arada endekse de alım geldi (banka hisselerine de kapanışta alım geldi, %1,46 arttı). 

Bankacılık Endeksi


Yani bir anda 3 silahşor de kılıcını çekti. Haftaya anlarız bakalım kim haklı.




Powell FED faiz oranları tarihi standartlarının altında ve nötr faiz aralığı geniş tahmin aralığının hemen altında (“Interest rates are still low by historical standards, and they remain just below the broad range of estimates of the level that would be neutral for the economy”) dedi ama tutanaklarda FED üyeleri öyle aman aman fikir değiştirmemişlerdi. 


Şimdi bitmez tartışmamız FED ne yapacak. Zaten basından okuyorsunuzdur. Tabi faiz arttırmasın ya da az arttırsın bizim işimize gelir ama bilanço daralması devam ediyor. Bırakın vazgeçmeyi yavaşlar mı tartışması bile bize nefes aldırıyor:). Ayrıca bence bizim için aşağıdakiler en az FED kadar önemli:


  • G-20’nin çıktısı (Trump ve Şi Cinping 90 günlük ateşkes imzalamışlar. Baktılar endeksler yerlerde sürünüyor, ABD’de şirketler yeter diye bağırıyor, Çin’in parası “doğal” sebeplerle değer kaybediyor…). Nefes alır piyasalar bana göre, piyasa ateşkes kısmını okur bir süre problemin çözülmediği kısmını değil. Belki çözülür diye bakar bir süre bana göre.
  • Çin’in büyümesi


  • Avrupa’daki siyasal sorunlar (bu arada AB ekonomisindeki belirgin zayıflama ve yatay enflasyon seyrine karşılık ECB tahvil alım bitirme planından vazgeçmedi. Biz FED’e bakarız ama ECB çok önemli bence. Eğer ECB vazgeçmezse bizim bankalar ve şirketler borç almak için daha yüksek faiz ödemek zorunda kalırlar. Bununla baş etmenin yolu ülke riskini düşürmek bilebildiğim kadarıyla). Avrupa demişken umarım yeni bir krizimiz olmaz.
  • Petrolün öngörülemez hareketleri, İran, Suriye, Ukrayna-Rusya, S-400, seçimler vs. bizim için FED’in ne yaptığı kadar önemli. Piyasa iyiyken bunlar görülmez ama piyasa bozulduğu an piyasasının bulacağı mazeretler çok fazla.



Petrol bu ara gerçekten çok oynak. 6 Aralık’ta OPEC toplantısı var. G-20’de Putin ve S.Arabistan veliahdının selamlaşması ne kadar güzeldi öyle. İyi çalışmışlar. Tabi öldürülen gazeteci (her ne kadar S. Arabistan iyi bir silah müşterisi olsa da ABD’nin) ve Ukrayna meselesini de (suni gündemde olabilir tabi) koyunca menüye esasında ortam gerilmeye çok müsait.
Varlığa Dayalı Menkul Kıymet (VDMK) olayı nakit yaratmak açısından önemli kamu bankaları için anladığım kadarıyla. Miktar yanılmıyorsam 3-3,5 milyar TL. Bu az bir miktar bence. Sorun bu varlığı kim alacak. Okuduklarımdan benim anladığı şöyle: Ahmet’in Ayşe’ye borcu var. Ayşe Mehmet’e diyor ki, bak benim Ahmet’ten alacağım var, bu alacağıma karşılık ben sana tahvil verim. Sorun Mehmet’te şu an. Mehmet’in parası varsa ister alır ister almaz. Bu arada Mehmet banka ise zaten bankaların neredeyse kredi vermeme noktasına geldiğini TCMB sunumu da gösteriyor (aşağıda). Mehmet eğer gidip bu tahvili Merkez Bankası’na verir ve karşılığında nakit alırsa bu durumda para basılmış olur deniyor. Diğer taraftan yanlış hatırlamıyorsam bu yalanlandı. Merkez Bankası devreye girmeyecek dendi. Benim bu hikayeden anladığım bu. Belki de Emlak Konut’un piyasadaki konutları alacağı tarzı haberler vardı. Belki hikaye bununla alakalıdır. Ekonomistler en doğrusunu anlatır (Eğer bir şekilde bu süreç kontrolden çıkarsa ve işler çok kötüleşirse daha önce ne olduğu burada). Esas bence piyasanın beklediği haber sorunlu kredi hikayesi. Bunun ne olacağı hakkında sanırım bir belirsizlik var. Seçimler öncesi bu tip gelişmelerin olması “normal”, geçen haftada da seçim konusunda yapılan çalışmalardan yine bahsetmiştik.

Bazı şeyler konuşmadan önce gönlümden geçeni söyleyeyim: Enflasyon ve işsizlik düşsün, kaliteli (Ar-Ge, inovasyon vs.) büyüme olsun, eğitim sistemimiz tüm dünyada örnek alınsın, rekabet gücümüz yukarıya fırlasın, gelir dağılımı eşitsizliği çok azalsın, kişi başı milli gelir artsın vs. Örneğin 4 sektöre gelen teşvikler tabi kısmen olumlu etki yaratıyor (ben seçimlere kadar devam edeceğini hal düşünüyorum). Dış ticaret açığının düşmesi “olumlu”, tabi neden düştüğünü kurcalamazsak. Ekonomik güven endeksi artarak Kasım ayında 73,7 olmuş (100’den büyük olması iyimserliği işaret eder). Doğalgaza indirim olabilir haberi. Ar-Ge harcamalarında artış olmuş. Tabi bunlar güzel de ekonominin nasıl olduğunu resmi ağızdan okumak isterseniz TCMB sunumuna bakabilirsiniz. Benim anladığım kadarıyla maalesef henüz mavi boncuk dağıtacak bir durum yok (örneğin konkordato haberleri, kapasite kullanım oranını Mart 2015'ten bu yana en düşük seviyesine gelmiş olması vs.). 

Yeniden değerleme oranı (halk diliyle zam) %23,73 olmuş. Bu rakam umarım beklenen enflasyon değil de, enflasyon üstü kardır:)

CDS’e geçen hafta da dikkat çekmiştik. Oradaki yükseklik benim kafamı hala kurcalıyor. Bilebildiğim kadarıyla SWAP piyasası hala eskisi gibi değil. Belki de etmenlerden biri budur. Belki de yaklaşık olarak konuşursak banka faizi %22, TCMB faizi %24 enflasyonun %25’de olmasından kaynaklanıyordur. Belki de bir süredir kafamı kurcalayan tahvil faizlerindeki düşüştür. Umarım orada da en kısa zamanda iyileşme görürüz.

Yıl sonu rallisi ile ilgili yazıyı okumak isterseniz, buraya tıklayabilirsiniz.

Sektörler
Bakış Açısı
Bankalar
En son böyle konuşmuşuz: “Faiz düştükçe bankalara olumlu bakarım”. Öyle de yaptım, hala olumsuza dönmedim.
Holdingler
Hala en fazla SAHOL’u beğeniyorum
Havayolları
Hala aynı yerdeyim: “Hala pozitifim”.
İletişim
Hala pozitifim.
Petro-Kimya
Petrol fiyatlarındaki hareket karar verdirici oluyor kafamda. Fakat öyle aman aman pozitif değilim.
Demir-Çelik
Hala aynı yerdeyim: “Haber akışı belki olumluya dönmemi sağlar kısa bir süre ama uzunca bir süredir olumsuzum”.
Beyaz-Eşya
Hala satışta ilk aklıma gelen hisse olmuyor. Bu haberde bilançoya yarar bence. Benzer bir haberi daha önce TCELL için de konuşmuştuk galiba.
Savunma-Teknoloji
Ah Aselsan vah Aselsan. Hafta içi kısa bir moment konuştuk. Problem bence yatırımcı alıyor Aselsan’ı sonra bakıyor yürümüyor, satıyor sonra başka bir yatırımcı alıyor. Böyle olunca da Aselsan bir yere gidemiyor. Bu yüzden 1-2 günlük hareket dışında alım varantını elimde tutamıyorum.
Otomotiv
Sektördeki daralma sebebiyle kafam rahat etmiyor. Geçen haftada şöyle bakmışız: “Ucuz diye alım geldiğini görüyorum ama hala olumlu bakmıyorum”. Varantçı olarak harekete giriyorum (Sinan Bey’in kulakları çınlasın) ama örneğin haftaya satış olsa ona da girerim.
Emlak
Hala olumlu bakmıyorum.
XU030
Uzun bir süre çıkarız düşeriz böyle takılırız gibi me geliyor endeks bazında. Rüzgar esince gideriz, dertleri hatırlayınca satarız. Ta ki piyasa ekonomi de iyileşme sinyali alıncaya kadar. Nefes almak ve yürüyüşe/koşuya çıkmak arasında bence fark var (Blogu eskileri bilir demeye çalıştığım ben olsam kemerlerimi gevşetmezdim)
USDTRY- EURTRY
“Alıma hala dönmedim”. Fakat yazının başında konuştuklarımız da aklımda.
XAUUSD
Nötre döndüm.
BRENT
O kadar oynak ki, tamamıyla ilgi dışı. OPEC var konuştuk


Takvim
Hafta için bir sürü PMI verisi gelecek. Buradan bakabilirsiniz. Ayrıca

Pazartesi
TR-Enflasyon

Salı
İngiltere Merkez Başkanı (BoE) Başkanı Carney Konuşması 

Çarşamba
ABD- ADP Özel Sektör İstihdamı
ABD- Fed Başkanı Powell’ın Yorumları

Cuma
ABD-Tüketici kredileri
ABD-Tarım Dışı İstihdam (Kas)



NOTLAR
- Kullandığım yöntem
- Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
- Bloga destek olmak için ADBLOCKER gibi reklam engelleyici programları bu sitede kapatmanız ya da işlevsiz (disabled) hale getirmeniz yeterli olacaktır.
Paylaş:

7 yorum :

  1. Teşekkürler DarvasSwing bey.

    YanıtlaSil
  2. Sn Darvas
    Bir önceki yazım google hesabı secili oldugu icin yayınlamadı
    geri geldiğimde ise zaman aşımı nedeyile silimis :(
    yeniden yaziyorum tekrar yazmak keyifli olmuyor :)

    Siz Bana bakmayin :) Sn Bstymn eregli aldirttik film önerisini palasmiyor :( haklısınız pazarında daralma olan bir sektörün yukarı gitmesi 2+2=4 olmadığını gösteriyor borsanın,
    Ama hafta sonu bir çok kağıdın ayı piyasasında çıkmak üzere olduğnu gördüm önümüzdeki haftadan itibaren bir Rally olabileceğini düsünüyorum dövizin biraz daha düserek kaygılarım var en son parargafta senaryomu yazacağım,

    Varlığa dayaı menkul kıymetleri biz emlak konut için çıkarıldığını düsüüyorduk ama malesef böyle olmadığı ortada,
    Tahvillere talep gelmediği icin ülkenin puanı yine yükseldi,
    C.başkanın açıklamamsı var Aralık ayında istihdam seferberliği olacak diye o zaman eylülde açıkalanan ovp bir değeri olmuyor..
    Hadi diyelim bu seferbelik olacak kaynak nerde malesef kaynakta yok.
    Kamu bankalarında bu yurt dışında alamadımığız ortada Merkez Bankasından bunu almak icin varlığa dayalı menkul kıymet olayı çıkardık diye düsünüyorum yani satamadığımız tahvilleri burdan mb vereceğiz oradnda para alıp kamu bankalarına kaynak ordanda secimler öncesi popüler kaygılarla harcama,

    insallah Tansu Çiller dönemindeki sert faiz hareketlerine maruz kalmayiz...

    YanıtlaSil
  3. Benim borsadan beklentim,
    Doların 7 lere kadar çekilip bir sekilde yabancıyı borsada hapsettik,
    3 lerden maliyetlenip 7 lerden çıkmayacağının üzerine oynandı ve başarılda olundu...
    Şu aşamada dövizlerin düstüğünü görüyoruz euro 6 nın altında usd 5 lerin altına ineceği konusuyor.
    Bir çok hisse ayı piyasanın sonu denilecek seviyelerde Garanti, Akbank THYAO v.s v.s. bence yukarı yönlü bir Rally olacak her yükseliste yabancı malını çıkartıp usd alacak,
    ve birden güllük gülistanlık dönem bitecek yine sorunlarımı tekrar kesfetmis gibi olacagiz,

    Simdiden yazmıs olayım en kötü senaryomuz bu olsun...

    Saygılarımla

    Sinan..

    Ne olacak bu Aselsanın hali :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sinan Bey,

      Bazen ben de videonun kaydet tuşuna basmadan konusuyorum, ondan sonra sinir olup kendi kendime soyleniyorum:)

      Hem 2 film izle hem de oneri bile verme, olacak is degil:) Konu takunya, gofret, ciklet olunca hiç kaçırmıyor masallah:)) Eregli, Kardemir'in dudsuslerini hic sevmiyorum. Yani kac tane Eregli ve Kardemirimiz var ki:( Tam hatirlamiyorum ama Kardemir'in CEO'su ya da Genel Müdür'ü biz 4. çeyrek satışlarını bile yaptık yani bilanço ne gelecek biliyoruz tarzinda konusmustu. Piyasada alıma dönmüştü, sonra unuttu piyasa bütün o konuşmayı. Sadece aklımda kaldığı için yazdım.

      Ciller doneminde yaşamayan bazilari icin belki Web'de okudugu 1şey ama yaşayanlar kabusun ne oldugunu gordu. 1 günde hayatları 180 derece degisti. Kaygilarinizi aynen tasiyorum ama ayni seyi yapip farkli sonuc almayi beklemezler herhalde diye düşünüyorum daha dogrusu düşünmek istiyorum.

      Ben de olumlu bir hareket bekliyorum yukarı daogru kaç haftadir zaten bir kaç sektör dışında olumlu bakıyorum ama Döviz-BIST senaryonuz maleef benim de aklımda. Sinsi sinsi icimde duruyor. Güllük gülüstanlık dönem bitince satis varantlari:) Ne de olsa ilginiz başladı.

      Aselsan'da benim durumum tam bir şizofren gibi. Hem hisseyi her hafta alıyorum hem de düşerken satım varantı oynuyorum....varantçı ve uzun vadeci olmak biraz garip bir durum:))

      Saygilarimla.

      Sil
  4. Farketim ki bir suredir hafta sonu gelse de yorumlarinizi okusam diye gun sayiyorum. Hatta bazen neden gunluk olarak yayinlamayi biraktiniz diye sitem ediyorum. Yine guzel bi yazi olmus. Dusuncelerinizi paylastiginiz icin tesekkurler.
    &

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok naziksiniz esas ben tesekkur ederim güzel sozleriniz icin. Gunluk cok keyifliydi ama isler güçler izin vermiyor malesef:(

      Sil