31 Aralık 2016 Cumartesi

Manipülasyondan Korunma



Borsa’dan para kazanmanın ilk kuralı bence oyunda kalmaktır. Bu sebepten dolayı bu yazıyı dikkatlice okumanızı tavsiye ederim. Burada yazılanları dikkate almayanlar için çekirgenin çok fazla zıplamayacağını düşünüyorum.


Küçük yatırımcı için daha sonra bu blogda defalarca açıklayacağım oynama stratejisi aşağıdaki temel varsayımlara dayanıyor:

  • Hisse dikkat çekici bir artış gösterip bir süre dinlenmeli.
  • Karlılığı artış göstermeli.
  • Temel analizi sağlam olmalı.
  • Günlük işlem hacmi belli bir meblağın üzerinde olmalı.
  • Yabancı ve/veya kurumsal yatırımcıların ilgisini çekmeli (ya da onlar tarafından satın alınmalı).
Diğer taraftan manipülatörler tarafından kontrol edilen, mali tabloları iç açmayan, likiditesi düşük hisselere eğer bu blogda anlatılan yöntemi uygularsanız, gerçekten ciddi manada zarar edebilirsiniz. Ne kadar ekran başında olursanız olun, siz daha ne olduğunu anlamadan hisse fiyatı şelale gibi aşağıya akabilir. Bu tip hisselerin hareketliliği çok fazladır ve getiri/risk oranı çoğu zaman küçük yatırımcının aleyhine işleyecektir.

Borsa ile ilgili web sitelerine ya da sosyal medya paylaşımlarına bakarsanız genelde küçük yatırımcının BİST-100 hisselerinden kar elde edilemeyeceğini düşündüğünü görürsünüz. 



Bence bu kişiler ya hiç spekülatörün oyununa gelmemişler ya da Edvin Lefevre’un “Bir Borsa Spekülatörünün Anıları” adlı kitabını okumamışlardır. Bu kitabın neden bahsettiğinden önce kitabın tanıtım bülteninde yazanları paylaşmak istedim:

" Çağımızın en iyi otuz borsacısıyla görüşmeler sırasında hepsine sorduğum ortak bazı sorular oldu. Bu sorulardan biri şuydu: Özellikle yararlı bulduğunuz ve borsacı adaylarına önerebileceğiniz kitaplar var mı? bu soruya aldığım yanıt hep "Bir Borsa Spekülatörünün Anıları", yani yetmiş yıllık bir kitap oldu. Bugüne değin yazılmış en saygın finans kitaplarından biri."
-Jack D. Schwager Market Wizards'ın yazarı-

" Bir Borsa Spekülatörünün Anıları ilk kez yetmiş yıl önce basılmış olsa da sürü psikolojisi ve borsada zamanlama konularındaki saptamaları geçen yaz döviz piyasalarında yaşanan çılgınlığı açıklayacak kadar güncel."
-Worth Dergisi-

"Yatırım konusunda bugüne kadar yazılan en eğlenceli kitap."
- The Seattle Times-

" Bugüne kadar okuduğum en iyi kitap. Yanımda çalışanlara vermek üzere elimde her zaman birkaç nüsha bulundururum."
- Martin Zweig-

" Bu kitabı ilk kez yirmi yıl önce okumuştum. O zamandan beri defalarca yeniden okudum ama hala en sevdiğim kitaplardan biri."

-Kenneth L. Fisher, Forbes-


Kaynak: https://goo.gl/ZWqicR

En son söyleyeceğimi burada belirttim. Bence bu kitabı en kısa zamanda okuyun ve yukarıda temsili olarak gösterilen “Eyfel Kulesi Formasyonu”ndaki kişiler siz olmayın.

Livermore ne demiş (birebir almadım):

“Pazarlama bir sanattır ve manipülasyon da grafikler aracılığıyla pazarlama sanatıdır. Grafikler manipülatörlerin istediği hikayeyi anlatır. Ne kadar ikna edici olurlarsa pazarlama yapmak da o kadar kolaylaşır....

Manipülatörler tabi ki alıcılarını küçük yatırımcılar arasında ararlar. Çok fazla getiri elde etmek için …fazla risk alan kişilere yönelirler. …kolay para peşindeki bu kişiler kazandıklarında kendilerinin çok zeki olduklarını düşünürler, ancak kaybettiklerinde başkalarını manipülatörlükle suçlarlar...

Hisseler en yüksek noktaya çıkarılır ve fiyat düşerken satılır...

İlk adım hissenin yükselişe başlayacağını duyurmaktır. Bunu yapmanın en iyi yolu da hisseyi aktif ve güçlü hale getirmektir. Bir hissenin aktif olması günlük alım-satım yapanların en fazla istediği şeydir. Bu kişiler hacim gördüklerinde o hissede alım-satım yapmaya başlarlar. Bu kişiler aynı zamanda manipülatörün ilk müşterileridirler ve farkında olmadan manipülatörün hisseyi yukarı taşımasına yardımcı olmuş olurlar. … Hissede kendi başıma alım-satım yaparım ve hacim yükselince günlük alım-satım yapanlar gelir...

Hisse yükselmeye başladıktan sonra yavaş yavaş küçük yatırımcılar gelmeye başlar ve ben yavaş yavaş bu kişilere satmaya başlarım...Küçük yatırımcıların ilgisi azalınca hissenin yükselişi durur. Bunu fark eden günlük alım-satım yapan kişiler hisseyi satmaya başlarlar ve hissenin fiyatı düşmeye başlar. O noktada ben tekrar alıma başlarım ve hisseye destek olurum. Hisseye alım geldiğini fark eden günlük alım-satım yapan kişiler satmayı bırakıp almaya başlarlar ve hisse yeniden yükselmeye başlar...

Elden çıkarılmak istenen hisse mümkün olan en yüksek noktaya çıkarılır ve satılmaya başlanır. Bunu tekrar söylüyorum çünkü halk satışın hepsinin zirvede yapıldığını düşünür. Oysa hisselerin çok büyük kısmı hisse düşerken elden çıkarılır. Düşüş sırasında ne kadar fazla hisse satılabileceğine şaşırırsınız..."


Yukarıdaki grafikte hisse ucuzladı diye balıklama atlayan küçük yatırımcının davranışını beyaz kesikli çizgiyle çizilmiş dikdörtgenle gösterdim. Acaba o yatırımcılar elindeki hisseyi satmak için kaç ay beklemeyi planlıyorlar (kısa zamanda zengin olmak yerine) ya da onların canları ne kadar yanmıştır!

Sonuç olarak borsada hayatta kalmak isteyenler bence BİST 100 dışına eğer hissesini alacağı firmayı gerçekten biliniyorsa hiç bulaşmasın. BİST 100 belki ak sütten çıkmış kaşık değil belki ama geri kalanlarla kıyaslanınca çok daha az riskli. BİST 100 içinden seçim yaparken de yazının başında belirttiğim kurallara uyanlar bence kar etme şansı çok daha fazla. 



Paylaş:

8 yorum :

  1. tekrar hayırlı olsun .. ilk yorum da benden gelsin :) .. kendini teknik ve temel geliştirmeye niyetli yatırımcının bist 100 da kalması gerektiğine yüzde yüz katılıyorum .. ama herşeyden önce yatırımcı kimdir nedir onun cevabın bulmalı borsaya giriş yapanlar .. malesef ülkemizde özellikle küçük yatırımcıların büyük çoğunluğu yatırımcı değil bahisçi .. bu nedenle de spk ne yaparsa yapsın spekülasyonların önüne geçilemiyor .. ayrıca bist 100 ün esnekliğini de gözardı etmemek lazım .. bir örnek yılsonlarına bist100-30 arasına yani large mid cap"a ilgi özellikle yabancı yatırımcılardan çok artar bu segment büyük olmasına rağmen daha da büyümey açıktır .. bu yıl da böyle oldu aselsan ttrak aygaz bmeks son günde büyük artış gösterdiler .. yani bist 100"de yatırım yaparken zevk ve heyecan da yaşamak mümkündür .. selamlar bst aymn

    YanıtlaSil
  2. Bst Aymn, çok teşekkür ederim değer verip görüşlerinizi paylaştığınız için. Daha önce belirtmiştim, tekrar belirtmek isterim: Eğer fırsatınız olur ve tecrübelerinize istinaden yazı yazmak isterseniz, sizin görüşlerinizi bu bu blopgda yayınlamaktan mutluluk duyarım.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba; yaşım 34 daha önce hiç borsaya girmedim, son üç aydır borsayı takip ediyorum ve durmadan araştırıyorum. Şu ana kadar hiç para yatirmadim. Çünkü nelere dikkat etmem gerektiğini bilmiyorum. Sizin paylasimlarınız bana çok yardımcı oldu. Bunun için size teşekkür ediyorum. İyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Gec cevap yazmak gibi huyum yoktur ama simdi ekran basina gecebildim. Cok naziksiniz ve cok tesekkur ederim gercekten. Umarim az kayip cok kazancla yolunuza hep devam edersiniz. Iyi calismalar dilerim.

      Sil
  4. Bu kitap,
    Felsefenin temel ilkeleri gibi,
    Bu kitapı okumadan, okuduğunu anlamayana yapma izni vermeyecek
    cokmu katı oldum :)
    Ben geçen hafta alıp okudum malesef :(
    Kitaplarda olaylar tarihi 1900 yıllar aradan kabaca 100 senede gecse Bugün bile borsamızda aynı taktikler uygulanmaktadır sadece
    isin isine teknoloji girmis,
    Beyin tembeli bir toplum olduğumuz için hazırı sevdiğimiz için
    bize sunalanları sorgusuzca alıyoruz...

    Forumlar bilgi alış verişinin dışında bu tip insanlarnı mal pazarlama yerleri haline gelmiş,

    Ben Ekonomi mezunuyum, ikinci borsa dönüşümde sadece bankanın yatırım heabını kullandım çok büyük komisyonlar ödememe rağmen
    hatırı sayılır para kazandım.
    Sonrası online teknik sitesine kayıt oldum kulanmak için
    cep tlf numaram istendi verdim daha sonra forex için aradılar,
    ilgilenmediğimi söyledim, Nedenini sorduklarında forexte kazanmanın
    çok düşük ihtimal olduğunu hisse senedlerini tercih ettiğimi söyledim.. Eğitim seviyemi sorduklarında kurtulamayacağımı anladığım için kartlarımı açık oynadım..
    Telefondaki kişi çark etti , Portföyümü sordu tahmin etmesini istedim söylediği rakamın üzerined olduğunu söyleyince beyefendi yolda yürümesini bilmeyen gelip forex hesabını açıyor sonra battım diyor batması kadar doğal ne olabilr ki dedi...
    Nazikçe ilgilenmediğimi, Eğer ilgilenirsem ilk kendilerini arayacağım söylereek telefon görüşmemi bitirdim.

    Sonraki sürec bir aracı kurumda hesap açtırdım, İsmini vermek istemiyorum Ama sağlamcıyım ya Banka Kökenlilerden olsun istedim.

    Sonraki süreç ziyaretime gelip kurumun beni tanıması... Hesap açımı, Evet daha bir profesyonelleşiyordum Matrix ile tanıştım
    Birde boğa piyasasında idi endeks bombalar patlıyorken banamısın demiyor yesiller üzerine yesiller,

    YT biraz konustuktan sonra kek geldi diye ellerini ovuşturduğunu görmesemde hissediyordum telefondan,

    Bana önerdiği hisseler Emlak Konut , Migros görünüste baba hisseler ama Emlak konutta korkunç bir yabancı çıkışı vardı ona rağmen 2,75
    den 3.10 seviyelerdeydi,
    Çok iyi yabancı girişi oldu dedi evet yabancı girişi olmuştu ama aylık takaslarda çıkanın yanında devede kulak.
    Sonuçta kırmamak üzere aldık, bizaldıktan sonra hisse gerilemeye basladi kendimizi zor attık dışarıya,

    Bu sefer Migros önerildi 27lerde hisse bu ada aynı şekilde...

    Bir THY yada Tavhl yerine yabancının kaçtığı hisseler öneriliyordu...

    Artık yatırım danışmanı aramadık ama o bizi aramaya basladi
    her gidecek dediği hisse %1 gittikten sonra geri gelmeye basladi..
    Size inanması zor bir hikaye anlatayim,
    Yatırım Danışmanı arayarak bugün trade yapip yapmacağımızı sordu
    olabilir dedim belki bize devamlı zaarra ettirdiği için iyi bir hisse söylecek dedim kendi kendime Enkai önerdi 3-5 kademe kar edipi satarım dedim.
    Ben Aldıkça hisseyi vermeye basliyor, Satanda aynı aracı kurumdaki birisi idi...
    Zarara ugrayinca telefonu acip bunun nedemek olduğunu sordum
    Bana önerdiğiniz hissede aynı aracı kurumda bir baskasi satiyor ve şu an zarardayım, Söylediği kelime Satsaydınız dedi...

    Artık aracı kurum aramiyorum hatta onun önerdiği hisse olursa onla asla yatırım yapmiyordum...

    Birgün eyfel kulası yapmis bir hises gördüm tabana yapmasina 7-8 kademe var alış girdim biraz yukarı çıktı beklentim yüksek olduğu için satmadım tabana 3 kademe kalmıştı,
    Bende tabana 200 lotluk alış emirleri koydum ama 10 ar adet belli periyodlarla yerletirdim.
    Amacım tabana geldiğinde duymak ...


    YanıtlaSil
  5. Birden telefonum çaldı Yatırım Danışmanım arıyordu...
    Sesi sinirli idi beyefendi tabanlara böyle lotlar yazmışsınız
    neden dedi, Bende masumane masumane öylesine yazdim, Her alışta sesi duymak istiyorum dedi..
    Buna SPK izin vermez böyle bir uygulama olmaz diyordu...
    Bende benim için bu kadar önemli olmadığımı silebileciğin söyledim...
    Kendim sildim...
    Ben tabana alış lot emirlerimi iptal ettikten sonra
    bu arada tabanda 2 milyon civarinda lot vardı..
    Kağıt taban yedi o 2 milyon lot eridi gitti :)

    Bu sefer sinirlenme sırası bana gelmisti çok para kaybetmemistim ama
    bu yapılan etik değildi...
    Tlf yatırım danışmanı çıktı ... Kendisine bunun ne olduğunu söyledim,
    Ben alış lotlarımı iptal ettikten sonra kağıdın tabana yapıştığını.
    Benim portföyümü kimin izlediğini söyledim...
    Sizin Portföyünüz açık burda herkes görebilir dedi...
    Bu konuda sadece sizin görmenize izin veren bir kağıt imzaladığığımı söyleyince ve Çok ciddi olduğumu Avukatımı arayacağımı söyleyince
    Yatırım firmanın Genel Müdür Yardımcısının dikkatini çektiğini söyledi onun kendisini uyardığını söyledi...
    Telefonu suratlarına kapattıktan sonra 2-3 kere daha aradılar kağıdı tabandan kalktı satın diye..
    Sonraki sürec kağıt 2 taban ve devamını gördü...

    Tabana kağıdı yapıştıran kişi Benim çalıştığım aracı kurumuda kullanıordu..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ağzınıza sağlık Sinan Bey, gerçekten paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Umarım bunları okuyanlar ne demek istediginizi net anlar. Cok cok sag olun

      Sil
    2. Bu forex için defalarca arandım. Bulaşmam dedikçe aradılar. Komisyon yüksekte olsa banka ile çalışıyorum. Ve özellikle takibimde ve bildiğim 50-60 hisse harici hiç bir öneriyi dikkate almıyorum. Onlardanda kendim görmeden asla. İlk sıralar anladım sistemin nasıl işlediğini. Ki Allah'tan 1000-2000 lirayla deneme amaçlı işlem yapıyordum. Zarar küçükken öğrendim Forumların zararını. Önerilen hisselere bakarım ne oldu acaba diye hala. Yüzde 10 olumlu desem yeridir. İki kulak arası önemli Sinan bey:) okumak öğrenmek araştırmak olmayınca sonuç böyle oluyor. Çogu insanda öğrenmeden tüm birikimini yatırıyor. Hiç akıl kârı olmasa da...

      Sil