6 Ocak 2019 Pazar

Haftalik Degerlendirme (07.01.2019-11.01.2019)

Madem bilançolar kapandı önce oradan ufak bir hatırlatma ile başlayalım. Dördüncü çeyrekte TL; Dolar, Euro ve Japon Yeni’ne göre sırasıyla %12,2, %13,3 ve %9,8 değer kazandı. Bu döviz açık pozisyonu bulunan şirketler için kısmi rahatlama getirecek. Örneğin Eylül 2018’de kur artışı sebebiyle kur zararı yazan TTKOM, bu dönem (eğer döviz pozisyonu vs. hala aynıysa) 1,830 mllyon TL civarı kur farkı geliri yazacaklar. Bir konuda da uyrıda bulunayım. 4. çeyrek için böyle olması TTKOM için iyi ama yıllıkta kur sebebiyle zarar yazdığı dönemlerde oldu.

Gündemdeki bir diğer konu ne ise yüksek frekanslı işlemler, robotlar vs. tartışması. Yukarıdaki resim hukukçuların çok sevdiği deyimle hayatın doğal akışını gösteriyor. Yüksek frekanslı işlemler konusunda düzenleme yapılabilir ama yasaklamak bence saçma. Postacılarda eylem yapsın o zaman kimse mektup yazmıyor diye. Ayrıca saçma sapan hisseleri alınarak taban-tavan yapacağım derdinde olanlar bence önce kendilerine sorsunlar acaba bu hisseleri niye tercih ettim diye (bu, şu ve o videolarını izlemelerinin bence mahsuru yok). Bu arada siz eğer terste kalınca damdan düşmüş oluyorsanız varantçılar gökdelenden düşmüş gibi olurlar. Yani bir tek siz terste kalmıyorsunuz😀

Bence, Cuma günü esasında piyasalar 5 şeyi fiyatladı. Gerçi o kadar volatileki piyasalar bir şey söylediğin an tersini yapıp sana sözünü yedirebilir😀
  • Güneş doğudan yükselir. Çin MB’si piyasaya likitide verdi verdi ve moralleri düzeltti.
  • ABD-Çin Ticaret Savaşı/Barışı görüşmeleri başlıyor.
  • ABD’den gelen veriler şimdilik resesyon korkusunu azalttı.
  • ABD’den gelen saatlik kazanç verisi ve istihdam verileri FED faiz artışı ve/veya bilanço daraltma konusunda piyasasının düşündüğü kadar güvercin olamaz algısını körükledi
  • FED Başkanı ve diğerleri; sakin olun, kendi kendinize bir şeyler uydurup sonra bunun gerçekleşmesine izin vermeyin, biz piyasaları üzmeyiz demesi piyasaları coşturdu.
Piyasalar coştuğunu nasıl anladık. Örneğin Almanya ve ABD’de de yatırımcılar tahvillerini sattı (yani tahvilin faizi arttı, sattıkları için tahvil faizi arttı. Fakat şu an ki tahvil faizi seviyesi, hisse sat tahvil al kadar diyecek kadar cazip değil. Tahvil faizi ve fiyatı hakkında bilgi almak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz).

Biz de Suriye konusu eskiye yine karıştı. ABD çekileceğim ama hemen değil dedi. Daha önce yapılan tahvil ihaleleri, TCMB’nin Genel Kurul konusu, kamu şirketlerinin kar payı avansı vermesi, %20 küsur enflasyon, düşen büyüme, özel sektörün borçluluğu, bankaların sorunlu alacakları, ABD ile düzelen ilişkiler, seçim vs. diye giden bir gündemimiz var. Bence hala bol dalgalı bir birinci çeyrek bizi bekliyor.

Daha önce konuştuk ama tekrar konuşmakta belki fayda vardır. Beni dövizde 2-3 günlük alım-satımlar dışında esas görüş açımı belirleyen faizdir. Bazıları TCMB’nin reel faizi üzerinden hesaplar. Örneğin TCMB faizi %23, enflasyon %20 diyelim. (1+0,23)-(1+0,20)= %3. Bu faiz piyasa için iyi bir faizdir. Bu durumda dövizde alıcılı olmaz. Ben hesabı aşağıdaki grafikte gösteriyorum. Eğer ki tahvil faizi TCMB faizini üzerine çıkmışsa ben de döviz artabilir çanları çalıyor maalesef. Görüldüğü üzere şu an için dövizde 2-3 günlük hareket dışında long pozisyon açmamım bana bir faydası yok.


Bankalar: Sadece ufak bir uyarı, bankalar Cuma günü kayıplarını geri aldılar ama tahvil faizi bankalara gelen alımı desteklemedi.

Holdingler: Satış geliyor, onlar satış geldikçe ekonomik gidişat hakkında kaygılarımı artıyor. Şişe’de geri alım vs. sebebiyle dalgalanma diyelim, SAHOL’da AKBNK’ın bedellisi diyelim sebep olarak. KCHOL’ün fiyatları yabancının ilgisini çekecek seviyelere belki gelmiştir diye düşünüyorum.


Havayolları: “Kararsızım ama satış tarafım daha ağır basıyor gibi” diye konuşmuşuz. Havayolları ya tepki ya düşüşe devam noktasındalar bence.


İletişim: İyi bir alım gelmedi sürece satış ilk tercihim oldu hep. Fakat bu sektör diğerlerine göre büyüme vs. daha etkilenen bir sektör. Piyasa alıma da dönebilir gibi me geliyor.



Petro-Kimya: Hala ilk tercihim alım olmuyor bunlarda.


Demir-Çelik: Alımda artık gözüme uygun gözükmeye başladı. Fakat 2-3 hafta çıkacak düşecek, yani fiyat bir oturacak ki, alıma girerken kafam daha fazla rahat etsin.



Beyaz-Eşya: Konuştuğumuz gibi haber geldi, haber gelene kadar oyalandı, sonra ad satış geldi. Tekrar toplayana kadar kendini satıcılıyım.

Savunma-Teknoloji: Bir süredir ilgi de gelmiyor. İlgi gelmeyince satım varantı oynuyorum mecburen. Bir sürü kişinin beklediği patlamayı ne zaman yapacak bakalım:)

Otomotiv: Beyaz eşya ile aynı haber anlamında ama gidip bir çamaşır makinesi almaya göre daha pahalı otomotiv almak. Yani sektörün durumu böyleyken alırım en az %20, 30 gider hayalleri kuramıyorum.

Emlak: Bu da otomotivle aynı. Ev almak otomotiv almaya göre daha da pahalı.



XU030: Bankalara gelen alım endeksi de yukarı çekti. Bu hareketin sağlıklı olması için bankaların biraz bu seviyede kalması ve diğerlerinin de sürece katılması gerekir bence. Endeks bu dip seviyeleri test ederek güven tazelemeyi bitirse iyi olur bence😀


USDTRY-EURTRY: Yukarıda anlattım şekilde ama ara sıra 1-2 günlük alım varantı oynuyorum.

XAUUSD: Satıma dönmedim ama alım yaparak pozisyonumu arttırmıyorum.

BRENT: Azıcık duruldu. Belki çok erken ama umarım devamı gelir, umarım….



Takvim
Daha detaylı bakma için lütfen buraya tıklayınız.
Pazartesi
ABD- ISM İmalat Dışı PMI
Salı
ABD-JOLTS İş İmkanları
Çarşamba
ABD-Fed FOMC Toplantı Tutanakları
Perşembe
Euro Bölgesi-ECB Toplantı Tutanakları
Cuma
ABD Çekirdek TÜFE




NOTLAR
- Kullandığım yöntem
- Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
- Bloga destek olmak için ADBLOCKER gibi reklam engelleyici programları bu sitede kapatmanız ya da işlevsiz (disabled) hale getirmeniz yeterli olacaktır.

Paylaş:

6 yorum :

  1. Merkez Bankasının Genel Kurulunun erkene alınması,
    Burdan gelecek para 37 milyar tl civarinda Buda yerel secimler öncesinde
    kobilere aktarım olacak,
    MB bu derecede kar açıklamaları o ekonomi için iyi olmadığı ifade edilmektedir. Sebep sonuç ilişkisinden dolayı,
    Alan kobi ne yapacak burası kilit soru
    yeni yatırımmı yapacak yoksa var olan doviz kredi borcunu ödemek icin
    doviz mi toplayacak.
    Benim beklentim döviz cinsinden borç kapamak olacağı,
    Ama su bir gercekki Subatta likidite bolluğu olacak,
    Borsa konusunda 2019 da temkinliyim,
    Bir Küçük Yatırımcı yada Amatör yatırımcı olarak BY ne yapacağını
    düşünürüm,
    Bence Yabancı Borsadan çıkmak istiyor ama bunun içinde alıcı yaratması lazım, Ama yabancı oranı %65 üzerine çıktı deniliyor
    Kozaa da aynı şeyleri defalarca gördüm yabancı alıyor takas %53 üzerine
    çkıyor burda mal satılmaya baslanıyor yukardan sonra Yabancı satışı geliyor ne hikmetse hep alıcı buluyor..
    Alan Vakıf Yatırım, Ziraat Yatırım v.b gibi kurumlar yabancı oranı %30 lara düsürülür fiyat düser ,
    Sonra tekrar baslar Ziraat yatirım satar citi alir, yabancı döndü oran %50 cikti...
    Bunu bu kadar anlamamdaki sebepse, Su an yabancı oranın yükselmesi bana
    yabancının park ettigi aracı kurumlardan kendi bünyesine almasıdır diye tahmin ediyorum, Bunu belgeleyecek ispatlayacak durumum yok ama sürec
    bunu bize gösterecek,
    Araci kurumu arayip yatım danısmanıma soruyorum endeks hakkında ne düsünüyorsunuz hep iyi olacak diyor ters indikatör :)




    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dövizin artması için sebep çok (seçim, ekonomdeki teşvikler, abd-10 yılllıklarının faizileriin artması vs.), umarım artmaz ama ben artmasından korkuyorum. Umarım artmaz. Sizin söyedikleriniz de korkularımı arttırdı (umarim düşündüğünüz gibi olmaz, UMARIM). %65 olsa endeks buralarda kalmaz bence:) Orada muhtemelen 1-2 hissede yüksek olan yabancı oranın etkisi vardir diye düşünüyorum.
      Borsada bir yükseliş bekliyorum ama geçici bir yükseliş. Seçime giderken, ekonomi de bu kadar farklı uygulamalar varken, yabancinin risk almak isteyecegini pek düşünmüyorum.

      Sil
  2. Sn Darvas,
    Umarım olmaz ama bunlarda cebimizde olsun,
    sıcak para bulmak secim öncesinde piyasaya sunmak icin
    her türlü fırsatı kacırmıyoruz mb genel kurulun öne alınması
    subatta likidite fazlalığını bence yerel seçim riskini almak istemeyen yabancı çok iyi kullanacak

    Endekste gözlemledigim fonlar sığ kağıtları terk ediyoru bunun daha önce
    120 bine giderken yapmislardı,

    Ziraat bankası diger bankaların kredi kartı borcuna piyasa altında faiz
    vererek kendisini topluyor bu kartların sahipleri borçlarını ödeyen hatta faizini ödeyen insanlar aktif kredi kartı kullanan aynı zamanda harcamalarını kredi kartı ile yaptıkları icin posttan da banklarına para kazandiran grup simdi Ziraat bankası bunlara kredi kartı verecek..
    Bu diger bankalar icin müsteri kaybi olması, Yani bankalar kendi aktif kullanıcılarını ziraat bankasına kaptıracaklar yada kaptirmamak icin en az onun verdigi oranda kredi verecekler buda bu kalemde zarar yazaacak onlar icin..
    Bir tasla kaç kus vurulacak bakalim..

    YanıtlaSil
  3. Söz ucar yazı kalırmıs,
    Borsada bankalar alımıyla endeks yükseldi,
    Sosyal medyada takip ettigim bazı yazar cizer takımı
    halen bunun nedenini bulamamis kimis gecikmis yılbası Rallysi
    kimisi Momentum sonucu olan hareket derken
    Kimiside Para temeli teknigi cizer diyor,
    oysaki bunu gecen hafta blogta dilimiz döndüğü sürece yazdık
    Bütün olumsuzluklar unutuldu, Dış siyaset ötelendi, S400, iran amborgosu
    Ticaret savasları, Fıratın doğusu batısı kuzeyi güneyi v.s
    Resme bakınca Endek çıkıyor dolar düsüyor Faiz ise simdi degil ama sartlar el verdiginde tekrar gözden gecirelecek,
    Endeks bankalar önceliginden yükseldi diger türlü kadar hızlı cıkması olası degil,
    Persembe günü hacimleri takip edebildiniz mi bilmiyorum ama cok ilginc bir görüntü vardı,
    En yüksek hacimli iki kagıt Garanti yükseliyor THY ise satıs yiyordu, Thy cikan yabanci idi gecen ayda Kardemirde
    Sert bicimde dusurulmus yabancı satısi adeta selale olmustu,
    Gecensene Emlak Konut, Aselsanda böyle sert satışlarla yabanci hisseleri dip seviyelere cekti,
    Bence yapay bir piyasa olusmaktadir. Bizler bu yapay piyasanin icersinde mümkün oldugu kadar maximum kar bittiginde ise minimum zarar da pozisyonlarımızı kapatmalıyız,
    Bir KY yatırımcı olarak benim penceremde görünüm budur,
    Yatırım tavsiyesi degil sadece bakis acisidir,
    Ky en büyük handikapları bilgelere verilere ulasmakta yol yöntem bilmemesidir.
    Peki yatırım yapacak KY ne yapmalı Aracı kurumlardan yatırım danışmanlığı mı almalı bir cok YD size gercek bilgiyi vermekten uzak zaten o kadar bilgisi osa neden 3 bin tl ye
    Bir baskasinin emri altında calisin ki , Kendi portföyünü kendi yönlendirir… Benim Yatirim danısmanın 2.9x lerden beri EKGYO önermekte 3.21 hacimli kırsa bütün paramı oraya yatıracağımı söyledim su andaki durumu ortada, Hatta
    önerdigi hisse hedef fiyatının altında gittiğinde satsaydın diye lumpen cevap alabiyorsunuz…
    Peki yatırımcı olmak icin ne yapmak lazım nereyi takip etmek lazım, Bence bu tip blogların değerini çok iyi bilmek lazım ve
    yayılması lazım,

    Kendine BY olarak görüp KY hakir görülmek ego tatmini olmus.. %100 eminim eleştiren kişi bilançoyu inceliyorum derken o bilançonun oluşturulmasındaki yevmiye kayıtlarını bilmez 153 desen trene bakar gibi bakar 600 601 hesaplar onun icin ifade etmez.. Nazım hesap nedir
    yansitma hesapı nasıl yapılır hatta çok sevdiği şirketin hangi maliyet hesaplarının kullandığından bir haberdir…
    Endirek derseniz futboldaki serbest vurusu gelir aklına ...

    YanıtlaSil
  4. Sayın blog sahibi, kim olduğunuzu bilmiyorum. Birkaç kez blogunuzu ziyaret ettim. Yorum ve fikirleriniz ve analiz yöntemlerinizi çok beğeniyorum. Günlük paylaşımlarınızı takip edebileceğim ve hatta sizinle tanışabileceğim bir ortam varsa ve kabul ederseniz takipçiniz olmak isterim. Saygılarımla

    YanıtlaSil
  5. Merhaba,
    Cok tesekkur ederim güzel sözleriniz için. İşlerimin yoğunluğu sebebiyle bu ara bloga yazamıyorum. Twitter üzerinden eğer arzu ederseniz takip edebilirsiniz (DM kullanmıyorum). Saygilarimla.

    YanıtlaSil